Wnioski będą podlegać ocenie w dwóch poniższych konkursach dotacyjnych:
Konkurs na projekty przewidujące działania na rzecz zapewnienia grupom narażonym na dyskryminację, nierówne traktowanie, mowę nienawiści i przestępstwa z nienawiści korzystania z praw gwarantowanych przez Kartę Praw Podstawowych i/lub działania rzecznicze (w tym badania i analizy), strażnicze i monitoringowe na rzecz poszanowania zasad państwa prawa (dotacje tematyczne).
Planowana ocena wniosków: wrzesień-październik 2025.
Konkurs na dotacje instytucjonalne dla organizacji prowadzących działania na rzecz zapewnienia grupom narażonym na dyskryminację, nierówne traktowanie, mowę nienawiści i przestępstwa z nienawiści korzystania z praw gwarantowanych przez Kartę Praw Podstawowych i/lub działania rzecznicze (w tym badania i analizy), strażnicze i monitoringowe na rzecz poszanowania zasad państwa prawa.
Planowana ocena wniosków: czerwiec 2025, spotkania z wnioskodawcami: lipiec 2025.
Eksperci i ekspertki powinni spełniać następujące wymagania:
posiadać wiedzę zgodną z tematyką co najmniej jednego z konkursów oraz znać działania i specyfikę organizacji społecznych aktywnych w tym obszarze,
umieć wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenia w analizie i ocenie projektów,
klarownie i komunikatywnie formułować na piśmie opinie na temat złożonych wniosków,
gwarantować bezstronność w ocenie projektów,
być dyspozycyjnymi w terminach wskazanych w formularzu zgłoszeniowym.
Uwaga: Od osób oceniających wnioski na dotacje instytucjonalne będziemy wymagać kompetencji w zakresie tworzenia i/luboceny (ewaluacji) wieloletnich planów / strategii działania organizacji oraz doświadczenia w zarządzaniu organizacją.
Zadania osób oceniających:
Dotacje instytucjonalne: ocena wniosków wraz z analiząkondycji wnioskodawców (na podstawie treści wniosku wraz z załącznikami: strategią / planem działania i sprawozdaniami z działalności i finansowymi), udział w spotkaniach online z wyłonionymi wnioskodawcami (zgodnie z założeniami konkursu będzie to ok. 40 spotkań), udział w szkoleniu online oraz w stacjonarnym spotkaniu ekspertek/ów po ocenie wniosków (w Warszawie).
Dotacje tematyczne: ocena wniosków pełnych, udział w szkoleniu online oraz w stacjonarnym spotkaniu ekspertek/ów po ocenie wniosków (w Warszawie)
Wszystkie osoby biorące w udział w rekrutacji poinformujemy o jej wynikach do 13.03.2025 r. Zastrzegamy sobie prawo do spotkania/rozmowy online z kandydatami i kandydatkami. Z wybranymi osobami zostanie podpisana umowa cywilnoprawna określająca zasady pracy i wynagrodzenie, zgodnie z poniższymi stawkami:
350 zł brutto za ocenę wniosku na dotacje instytucjonalne
100 zł brutto za udział w jednym spotkaniu z wnioskodawcą w konkursie na dotacje instytucjonalne (stawka dla osoby, która nie oceniała pisemnie wniosku, którego dotyczy spotkanie)
150 zł brutto za udział w jednym spotkaniu z wnioskodawcą w konkursie na dotacje instytucjonalne (stawka dla osoby oceniającej pisemnie wniosek, którego dotyczy spotkanie)
250 zł brutto za ocenę wniosku na dotacje tematyczne
Powyższe stawki obejmują wszystkie koszty związane z oceną, w tym także udział w szkoleniu oraz spotkaniach po ocenie wniosków. Fundacja zobowiązuje się do zwrotu kosztów podróży na spotkania stacjonarne w Warszawie.
W przypadku pytań dotyczących naboru prosimy o kontakt: [email protected]
Informujemy, że dla zapewnienia transparentności i jawności procesu oceny wniosków złożonych w ramach Programu po zakończeniu konkursów dotacyjnych, dane osobowe ekspertów/ek oceniających wnioski w Programie w postaci imię, nazwisko, krótka charakterystyka zawodowa, zostaną opublikowane na stronie internetowej Programu na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Operatora Programu (tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Celem Programu Równych Praw jest podnoszenie świadomości na temat równości praw wszystkich obywatelek i obywateli oraz budowanie i wzmacnianie zdolności instytucjonalnych organizacji społecznych działających na rzecz upowszechniania i ochrony praw i wartości zapisanych w traktatach UE i w Karcie Praw Podstawowych. Oprócz dotacji (instytucjonalnych, projektowych, na wymianę doświadczeń, na pomoc doraźną) program oferować będzie szkolenia, webinaria, wizyty studyjne i spotkania sieciujące nakierowane na rozwój organizacji, podnoszenie wiedzy, wymianę doświadczeń i uczenie się od siebie.
Budżet programu na lata 2025-2027 wynosi 6,7 mln EUR.
Program Stronger Roots V4 prowadzony jest w konsorcjum 5 organizacji z czterech krajów wyszehradzkich: Fundacji Otwartego Społeczeństwa (lider konsorcjum) oraz Fundacji Glopolis z Czech, Fundacji NIOK z Węgier, Fundacji Społeczeństwa Obywatelskiego ze Słowacji i Fundacji im. Stefana Batorego. Program realizowany jest w oparciu o metodologię budowania bazy społecznej organizacji, łączącą elementy wsparcia finansowego, doradztwa i coachingu, sieciowania i wymiany doświadczeń.
W ramach programu wspierać będziemy organizacje społeczne działające na poziomie lokalnym, regionalnym i/lub krajowym w jednym z czterech obszarów istotnych dla podstawowych wartości UE ( wspieranie demokracji i praworządności, edukacja obywatelska, antydyskryminacyjna i medialna, prawa człowieka i włączenie społeczne, ochrona środowiska). W Polsce dotacje przyznawane będą organizacjom zajmujących się szeroko pojętą ochroną środowiska (ochrona przyrody, sprawiedliwość klimatyczna, działania edukacyjne dotyczące zmian klimatu i środowiska, adaptacja do zmian klimatycznych i łagodzenie ich skutków, itp.) oraz koalicjom i sieciom (platformy, organizacje parasolowe, federacje, koalicje formalne i nieformalne) działającym na poziomie lokalnym, regionalnym lub krajowym na rzecz lepszej współpracy wewnątrzsektorowej i międzysektorowej, podnoszenia umiejętności komunikacyjnych i rzeczniczych, zwiększania zdolności sieciujących i poszerzania zasięgu swojego oddziaływania.
Budżet całego programu na lata 2025-2027 wynosi 5,66 mln EUR, z czego na działania w Polsce przeznaczonych jest 1,4 mln EUR.
Ogłoszenie konkursów dotacyjnych w obu programach planowane jest na wiosnę 2025.
Choć historie są indywidualne i charakterystyczne dla konkretnych miejsc, to już rozwiązania lokalnych problemów pozwalają na wyciągnięcie wniosków na temat metod wprowadzania zmian, wpływania na decyzje i sposób postępowania władz samorządowych. Dlatego „Atlas dobrych praktyk” to nie tylko historie, ale też poradnik.
Pod każdą z opowieści znajduje się segment „pytanie do eksperta”, w którym są odpowiedzi na pytania o to, co zrobić, aby skorzystać z inicjatywy lokalnej, jaki dokument określa podstawy działalności rady kobiet, jakie obowiązki ciążą na organizatorach pikników sąsiedzkich, co zrobić, gdy nie ma uchwały w sprawie konsultacji społecznych, choć jest obowiązkowa. Kwestie te wyjaśniają eksperci samorządowi i specjaliści partycypacji z organizacji partnerskich akcji Masz Głos, którzy współpracowali przy rozwiązywaniu problemów bohaterów poradnika. Dodatkowo są linki do materiałów uzupełniających. W końcowej części publikacji znajduje się indeks odnoszący się do narzędzi partycypacji, o których mowa w poszczególnych rozdziałach.
Co roku publikujemy Indeks Samorządności pokazujący relacje między władzami rządowymi i samorządowymi. Jednak samorząd to nie tylko lokalne władze. To również mieszkańcy, więc aby ocenić kondycję samorządności, warto przyjrzeć się także relacjom między władzami samorządowymi a mieszkańcami.
W maju 2024 roku – miesiąc po wyborach samorządowych – zorganizowaliśmy rozmowę w gronie ekspertów i praktyków partycypacji nt. stanu demokracji lokalnej. Punktem wyjścia do dyskusji był opublikowany w kwietniu 2024 raport Narzędzia partycypacji lokalnej w Polsce w 2023 roku. Pokazał on, że mimo pewnych postępów partycypacja lokalna w Polsce nadal pozostaje na niskim poziomie. Władze lokalne często ograniczają się do najniższych szczebli partycypacji, koncentrując się głównie na informowaniu mieszkańców. Chociaż 100% gmin transmituje obrady sesji i prawie 100% umieszcza je w internecie, to tylko 60% gmin daje mieszkańcom możliwość występowania z inicjatywą uchwałodawczą, a co trzecia umożliwia realizację inicjatywy lokalnej.
Uczestnicy i uczestniczki seminarium wskazali kluczowe problemy i wyzwania dla zwiększania zaangażowania mieszkańców w życie lokalnych społeczności. Z pewnością partycypacja wymaga lepszego dotarcia z informacją do mieszkańców oraz edukacji urzędników, a także bardziej elastycznych i zrozumiałych narzędzi oraz stałego dialogu na poziomie jak najbardziej lokalnym.