Działalność publicznych instytucji kultury nierzadko wywołuje emocje. Muzea, galerie, teatry pełnią istotną rolę w przestrzeni symbolicznej. Wyrażają kulturową ciągłość i różnorodność społeczeństwa. Dokumentują i uczestniczą w poszukiwaniu tego co wspólne oraz tego co dzieli w procesie tworzenia i odtwarzania wspólnot spajanych różnorodnymi więziami: przynależności narodowej, tożsamości lokalnej i regionalnej, solidarności ogólnoludzkiej. Jednocześnie aktywnie angażują się w poszerzanie pola sztuki i kultury zapewniając artystkom i artystom przestrzeń do wolnej twórczej ekspresji.
Wartości określające misję publicznej instytucji kultury nie są neutralne, odwoływanie się do nich w codziennej praktyce często wiedzie do napięć i konfliktów, do konfrontacji ekspresji estetycznej z ocenami etycznymi, odwołującymi się do takich kategorii, jak moralność publiczna, patriotyzm czy uczucia religijne. Nierzadko spór wywołany konkretnym dziełem: spektaklem, wystawą, pracą wykracza poza instytucję i staje się paliwem dla politycznej eskalacji konfliktu. Tak było podczas sporu o „Golgota Picnic”, o „Klątwę”, o rzeźbę Maurizio Cattelana przedstawiającą papieża Jana Pawła II.
Instytucja kultury wyłania się z tych sporów jako przestrzeń twórczych poszukiwań i nieustannych renegocjacji, a tym samym odnawiania i ożywania wartości i symboli ważnych w życiu jednostek i wspólnot. Nie wszyscy jednak zgadzają się z taką rolą publicznych instytucji kultury, zwłaszcza tych o statusie instytucji narodowych i zwracają uwagę, że ich misja wynika bezpośrednio ze zobowiązania wobec narodu, a zobowiązanie to konkretyzuje polityka kulturalna państwa.
W świetle ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ramy działania instytucji określa jej statut, a o programie decyduje dyrektor powoływany na czas określony, dysponujący zapewnioną ustawowo niezależnością. Nic więc dziwnego, że powołania dyrektorów instytucji kultury często budzą emocje i są ważnym instrumentem polityki kulturalnej, bo mają bezpośredni wpływ na działalność programową i artystyczną instytucji. Muzeum II wojny światowej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Stary Teatr w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski czy – ostatnio – niepewna przyszłość Galerii Zachęta – to tylko kilka przykładów instytucji, w których dyrektorskie nominacje wywołały żywą debatę. Dyskusje i spory nie dotyczyły w istocie wyborów personalnych, lecz związanych z nimi wizji programowych, ideologicznych i politycznych.
Jakie są granice politycznej autonomii ministra w kształtowaniu programu podległych mu instytucji poprzez decyzje personalne? Jakie są granice autonomii programowej dyrektorów instytucji? Jaki wpływ na kształtowanie programu instytucji mają i powinni mieć politycy? Jaki wpływ na kształtowanie programu instytucji mają i powinni mieć ich odbiorcy? Czy debatę o kulturze, sztuce i instytucjach kultury można oderwać od logiki politycznej polaryzacji?
Edwin Bendyk
W dyskusji udział wzięli:
Jerzy Fedorowicz (senator RP)
Alicja Knast (dyrektorka Galerii Narodowej w Pradze)
Michał Łuczewski (Wydział Socjologii UW)
Bogna Świątkowska (prezeska Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana)
Kazimierz Michał Ujazdowski (senator RP)
Prowadzenie: Edwin Bendyk (prezes Fundacji im. Stefana Batorego)
Po dyskusji odbył się pokaz pierwszego odcinka serii filmowej MSN pt. „CO DALEJ?”, poświęconego Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.
Seria MSN jest raportem o stanie wybranych instytucji muzealnych w kraju i próbą zbadania, czy możliwe jest przełamanie podziałów stworzonych przez wojny kulturowe. Impulsem do cyklu dokumentalnego są postępujące prace nad nową siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej na placu Defilad. Zdając sobie sprawę z tego, że instytucja nie działa w próżni, MSN zagląda do gabinetów i galerii zaprzyjaźnionych, ale też konkurencyjnych podmiotów. Odnosząc się do historii i tożsamości tak ważnych dla kultury miejsc jak Zachęta, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, czy lubelska Galeria Labirynt, chcemy z jednej strony zmapować stan aktualny, by z drugiej otworzyć dyskusję o tym, co dalej.
Jerzy Fedorowicz – aktor teatralny i filmowy, reżyser teatralny, menadżer kultury i polityk. W latach 1989–2012 dyrektor Teatru Ludowego w Krakowie. Jest laureatem licznych nagród za osiągnięcia artystyczne i kulturalne. Poseł na Sejm (2005-2015), senator (od 2015). Należy do Platformy Obywatelskiej.
Alicja Knast – menedżerka kultury, dyrektorka Galerii Narodowej w Pradze. W latach 2014–2020 była dyrektorka Muzeum Śląskiego w Katowicach. Stypendystka m.in. Metropolitan Museum of Art, wykładała na London Metropolitan University (2005-2006).
Michał Łuczewski – dr hab., socjolog. Profesor na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2013-2019 wicedyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie. Członek redakcji „44/Czterdzieści i Cztery”. Publikował m.in. w „Arcanach”, „Polsce The Times”, „Res Publice Nowej”, „Wprost”. Ostatnio opublikował Kapitał moralny. Polityki historyczne w późnej nowoczesności (2018).
Bogna Świątkowska – dziennikarka, promotorka kultury, założycielka i prezeska Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana. W latach 1999-2002 redaktorka naczelna miesięcznika „Machina”, obecnie jest redaktorką naczelną czasopisma „Notes na 6 tygodni”.
Kazimierz Michał Ujazdowski – dr hab., polityk, prawnik, senator Rzeczypospolitej Polskiej. Wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2000-2001 i 2005-2007 minister kultury i dziedzictwa narodowego. Wicemarszałek Sejmu w latach 2004-2005, w latach 1991-1993 oraz 1997-2014 poseł na Sejm RP, w latach 2014-2019 poseł Parlamentu Europejskiego.
Wielu komentatorów i komentatorek oraz uczestników i uczestniczek polskiej sceny intelektualnej zwraca uwagę na stan debaty publicznej narzekając, że brakuje w niej nowych idei, które byłyby podstawą dla interpretacji rzeczywistości, wizji ładu politycznego i społecznego, krytyki kultury, scenariuszy przyszłości, odpowiedzi na zjawiska kryzysowe, jak katastrofa klimatyczna, przełom demograficzny czy wyzwania nowych technologii.
Czy rzeczywiście brakuje nowych, atrakcyjnych propozycji intelektualnych? A jeśli tak, to co jest źródłem kryzysu? Brak podaży? Czy coraz większa trudność z „przebiciem” się do debaty? Ograniczenie debaty do mniejszych „baniek”? Polaryzacja polityczna i rosnąca temperatura konfliktu? A może brak odpowiednich platform poważnej dyskusji i wymiany poglądów?
Niezależnie od odpowiedzi, wierzymy, że najważniejszym medium do wprowadzania w obieg nowych idei pozostaje książka. Dlatego zaprosiliśmy pisma i portale kształtujące polską debatę publiczną do tego, by wspólnie dokonać bilansu idei za 2024 rok. Porozmawiajmy o tym, jakie książki były w minionym roku dla różnych środowisk intelektualnym wydarzeniem, skłaniały do namysłu, refleksji, a może nawet do rewizji poglądów. Dlaczego miały takie znaczenie? Czy któreś spośród książek ważnych zostały przeoczone? Chcemy rozmawiać przede wszystkim o polskich autorach, ale też zapytać o ważne przekłady. Każdą z zaproszonych redakcji poprosiliśmy o przedstawienie własnej listy trzech książek polskich autorów oraz trzech przekładów wydanych w minionym roku.
„Bilans idei 2024” to również nieformalny początek poszukiwań książki-laureatki tegorocznej, czwartej już edycji Nagrody im. Marcina Króla. Nagrodę Fundacja Batorego ustanowiła w 2022 roku, by wspierać rozwój debaty publicznej poprzez zachętę do pogłębionej refleksji nad zjawiskami i trendami współczesności oraz wyzwaniami przyszłości i do tworzenia nowych idei i prób opisu rzeczywistości.
Do dyskusji zaprosiliśmy 16 redakcji.
Swój udział w debacie „Książki znaczące. Bilans idei 2024” potwierdzili:
Magdalena M. Baran (Liberté!), Joanna B. Bednarek (Czas Kultury), Mateusz Burzyk (Znak), Przemysław Gębala (Nowa Konfederacja), Karol Grabias (Więź), Urszula Kifer (Pismo), Zofia Król (Dwutygodnik), Marta Mizuro (Odra), Konstanty Pilawa (Pressje), Wojciech Przybylski (Res Publica Nowa), Katarzyna Skrzydłowska-Kalukin (Kultura Liberalna), Bogna Świątkowska (Notes Na 6 Tygodni/Bęc Zmiana), Hubert Walczyński (Magazyn Kontakt), Przemysław Wielgosz (Le Monde diplomatique – edycja polska), Agnieszka Wiśniewska (Krytyka Polityczna). Prowadzenie: Edwin Bendyk (prezes Fundacji im. Stefana Batorego).
Każdą z zaproszonych redakcji poprosiliśmy o przedstawienie własnej listy trzech książek polskich autorów oraz trzech przekładów wydanych w minionym roku, które miały dla nich szczególne znaczenie.
Czas Kultury (Poznań)
Marcin Kościelniak, Aborcja i demokracja. Przeciw-historia Polski 1956-1993, Krytyka Polityczna, 2024
Agnieszka Dauksza, Ludzie nieznaczni. Taktyki przetrwania, Wydawnictwa Karakter i słowo/obraz terytoria, 2024
Wojciech Śmieja, Po męstwie, Wydawnictwo Czarne, 2024
Claire Dederer, Potwory. Dylematy fanki. Co zrobić z wielką sztuką strasznych ludzi?, tłum. Dorota Konowrocka-Sawa, Filtry, 2024
Achille Mbembe, Brutalizm, tłum. Oskar Hedemann, Wydawnictwo Karakter, 2024.
Giovanni Arrighi, Długi wiek XX. Pieniądze, władza i geneza naszych czasów, tłum. Paweł Szadkowski, Glowbook, 2024
Dwutygodnik (Warszawa)
Andrzej Dybczak, Las duchów, Wydawnictwo Nisza, 2024
Eliza Kącka, Wczoraj byłaś zła na zielono, Wydawnictwo Karakter, 2024
Maciej Pisuk, Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy, Wydawnictwo Cyranka, 2024
Anna Burns, Mleczar, tłum. Aga Zano, Wydawnictwo ArtRage, 2024
Achille Mbembe, Brutalizm, tłum. Oskar Hedemann, Wydawnictwo Karakter, 2024
Walerian Pidmohylny, Miasto, tłum. Marcin Gaczkowski, Wydawnictwo KEW, 2024
Kontakt (Warszawa)
Michał Brzeziński, Paweł Bukowski, Jakub Sawulski, Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą, Krytyka Polityczna, 2024
Ignacy Dudkiewicz, Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem, Agora, 2024
Maciej Pisuk, Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy, Wydawnictwo Cyranka, 2024
Ignacy Dudkiewicz, Ernest Małkiewicz, Paulina Olivier, Szymon Rębowski (praca zbiorowa), Pamiętniki uchodźcze II, Magazyn Kontakt i Klub Inteligencji Katolickiej, 2024
Giovanni Arrighi, Długi wiek XX. Pieniądze, władza i geneza naszych czasów, tłum. Paweł Szadkowski, Wydawnictwo Glowbook, 2024
Didier Eribon, Życie, starość i śmierć kobiety z ludu, tłum. Jacek Giszczak, Wydawnictwo Karakter, 2024
Annie Ernaux, Ciała, tłum. Agata Kozak, Wydawnictwo Czarne, 2024
Robert Whitaker, Zmącony obraz. Leki psychotropowe i epidemia chorób psychicznych w Ameryce, tłum. Jan Dzierzgowski, Wydawnictwo Czarne, 2024
Krytyka Polityczna (Warszawa)
Sonia Klisza, Histeria sztuki: niemy krzyk obrazów, Wydawnictwo Znak Koncept, 2024
Marcin Kościelniak, Aborcja i demokracja. Przeciw-historia Polski 1956–1993, Krytyka Polityczna, 2024
Wojciech Śmieja, Po męstwie, Wydawnictwo Czarne, 2024
Bartłomiej Radziejewski, Nowy porządek globalny. Mocarstwa, średniacy i niewidzialne siły kierujące światem, Nowa Konfederacja, (08.12) 2024
Łukasz Sakowski, Jałowe łono Europy, Nowa Konfederacja, 2024
Dani Rodrik, Paradoks globalizacji. Demokracja i przyszłość światowej gospodarki, tłum. Jan Szkudliński, Zysk i S-ka, 2024
Vaclav Smil, Jak naprawdę działa świat. Przewodnik po naszej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, tłum. Dariusz Rossowski, Wydawnictwo Insignis, 2024
Peter Zeihan, Koniec świata to dopiero początek. Scenariusz upadku globalizacji, tum. Tomasz Bieroń, Zysk i S-ka, (20.11) 2023
Odra (Wrocław)
Katarzyna Bednarczykówna, Masz się łasić. Mobbing w Polsce, Wydawnictwo Czarne, 2024
Zbigniew Machej, Widokówki z niebytu, Sedno Wydawnictwo Akademickie, 2024
Laura Bates, O mężczyznach, którzy nienawidzą kobiet. Od inceli do artystów podrywu, tłum. Mariusz Gądek, Wydawnictwo Czarne, 2024
Claire Dederer, Dylemat fanki, tłum. Dorota Konowrocka-Sawa, Wydawnictwo Filtry, 2024
Pismo (Warszawa)
Michał Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Wydawnictwo MANDO, 2024
Katarzyna Kazimierowska, Wielkie zmęczenie. Osobista historia cukrzycy, Krytyka Polityczna, 2024
Zofia Smełka-Leszczyńska, Cześć pracy. O kulturze zap***dolu, Krytyka Polityczna, 2024
Laura Bates, O mężczyznach, którzy nienawidzą kobiet. Od inceli do artystów podrywu, tłum. Mariusz Gądek, Wydawnictwo Czarne, 2024
Naomi Klein, Podróż do lustrzanego świata, tłum. Hanna Jankowska, Muza, 2024
Michaił Zygar, Wojna i kara. Putin, Zełenski i geneza rosyjskiej inwazji na Ukrainę, tłum. Jerzy Wołk-Łaniewski, Wydawnictwo W.A.B., 2024
Pressje (Kraków)
Jan Maciejewski, Już pora. Miesiące i godziny, Teologia Polityczna, 2024
Andrzej Nowak, Kto pisze naszą historię? Rozmowy polskie wiosną XXI wieku, Wydawnictwo Literackie, 2024
Tomasz Stawiszyński, Powrót fatum, Znak Literanova, 2024
Byung-Chul Han, Kryzys narracji i inne eseje, tłum. Rafał Pokrzywka, Krytyka Polityczna, 2024
G. A. Pocock, Moment Makiawela, tłum. Arkadiusz Górnisiewicz, Ośrodek Myśli Politycznej, 2024
Natalia Starczenko, Ukraińskie światy Rzeczypospolitej, tłum. Tomasz Hodana i Katarzyna Kotyńska, Międzynarodowe Centrum Kultury, 2024
Przegląd Polityczny (Gdańsk)
Michał Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Wydawnictwo MANDO, 2024
Karolina Ćwiek-Rogalska, Ziemie. Historia odzyskania i utraty, Wydawnictwo RN, 2024
Piotr Kłodkowski, Azjatycka Wielka Gra Indie i Azja Południowa w sporze o regionalną i globalną dominację w XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024
Christopher Clark, Powstanie i upadek 1600-1947, tłum. Jan Szkudliński, Bellona, 2024
Francis Fukuyama, Zamieszanie z liberalizmem, tłum. Jan Pyka, Wydawnictwo Rebis, 2024
Friedrich Reck-Malleczewen, Dziennik lat trwogi. Świadectwo wewnętrznej emigracji, tłum. Urszula Poprawska, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2024
Natalia Starczenko, Ukraińskie światy Rzeczypospolitej, tłum. Tomasz Hodana i Katarzyna Kotyńska, Międzynarodowe Centrum Kultury, 2024
Więź (Warszawa)
Michał Jędrzejek, Bóg umarł. Dlaczego odchodzimy od religii, Znak, 2024
Marek Kita, Zostać w Kościele. Zostać Kościołem, Więź, 2024
Tomasz Stawiszyński, Powrót fatum, Znak Liternanova, 2024
Tomáš Halík, Listy do papieża. Zachęta do szukania nowych dróg, tłum. Andrzej Babuchowski, Wydawnictwo WAM, 2024
Richard Kearney, Powrót do Boga po Bogu, tłum. Tomasz Sieczkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024
Martin Scorsese, Antonio Spadaro SJ, Dialogi o wierze, tłum. Magdalena Macińska, Tomasz Kwiecień, Wydawnictwo WAM i Więź, 2024
Znak (Kraków)
Michał Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Wydawnictwo MANDO, 2024
Kamil Fejfer, Łukasz Komuda, Ile trzeba zarabiać, żeby być szczęśliwym? Oraz 12 innych pytań o ekonomię i naszą przyszłość, Wydawnictwo Miesięcznika Znak, 2024
Michał Jędrzejek, Bóg umarł. Dlaczego odchodzimy od religii, Znak, 2024
Giorgio Agamben, pięć tomów projektu Homo sacer: Królestwo i chwała, Stasis. Wojna domowa jako paradygmat polityczny, Najwyższe ubóstwo. Reguły monastyczne i forma życia, Opus Dei. Archeologia obowiązku, Horkos. Sakrament języka. Archeologia przysięgi, tłum. Piotr Laskowski, Sebastian Matuszewski, Piotr Michalik, Wydawnictwo IFiS PAN, 2023
Claire Dederer, Dylemat fanki, tłum. Dorota Konowrocka-Sawa, Wydawnictwo Filtry, 2024
Jonathan Haidt, Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa spowodowało epidemię chorób psychicznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2025 (zapowiedź wydawnicza)
Zgłoszenia publiczności
KSIĄŻKI POLSKIE:
Jakub Benedyczak, Oddział chorych na Rosję. Opowieść o Rosjanach czasów putinizmu, Znak Literanova, 2024
Michał Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Wydawnictwo MANDO, 2024
Sylwia Błach, Pokój krwi, Wydawnictwo Dlaczemu, 2024
Adam Boniecki, Testament, Wydawnictwo Poznańskie, 2024
Andrzej Brzezicki, Zmierzyć arszynem. Marek Karp i Ośrodek Studiów Wschodnich, Wydawnictwo Znak Horyzont, 2024
Michał Brzeziński, Paweł Bukowski, Jakub Sawulski, Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą, Krytyka Polityczna, 2024
Agnieszka Dauksza, Ludzie nieznaczni. Taktyki przetrwania, Wydawnictwo Karakter i Słowo/obraz terytoria, 2024
Justyna Dąbrowska, Bogdan de Barbaro, Swoją drogą…, Wydawnictwo Agora, 2024
Anna Dobrowolska, Nie tylko Chałupy. Naturyzm w PRL, Krytyka Polityczna, 2024
Joanna Dobkowska-Kubacka, Przyszedł czas na ruch kobiet poważnych. Kampania o prawo do wykształcenia i pracy zawodowej, w tym artystycznej, kobiet wywodzących się z ziemiaństwa i inteligencji w latach 1864-1914 w Królestwie Polskim, Wydawnictwo Avalon, 2024
Artur Domosławski, Rewolucja nie ma końca. Podróże w krainie buntu i nadziei, Wydawnictwo Poznańskie, 2024
Ignacy Dudkiewicz, Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem, Agora, 2024
Paweł Dybicz, Andrzej Romanowski, Życie pełne historii, Fundacja Oratio Recta, 2024
Barbara Elmanowska, Woliera, Wydawnictwo j, Jacek Bierut, 2024
Andrzej Friszke, Czekanie na rewolucję. Komuniści w II RP 1921-1926, Krytyka Polityczna, 2024
Magdalena Gajda, My, skrajnie otyli, Wydawnictwo RM, 2024
Urszula Glens, Historie z granicy polsko-białoruskiej, Wydawnictwo Czarne, 2024
Magdalena Grzebałkowska, Biografia Marii Konopnickiej, Znak, 2024
Jacek Hajduk, Józef Wittlin w Ameryce. Klasycznie obcy, Wydawnictwo Więź, 2024
Małgorzata Halber, Hałas, Wydawnictwo Cyranka, 2024
Michał Herer, Skąd ten faszyzm?, Krytyka Polityczna, 2024
Maciej Jakubowski, Opowieść o awansie, Czarne 2024
Maksymilian Jakubiak, Dziennik Sir Collina, czyli zapiski z podróży prawie rycerza, Wydawnictwo AWIR AKCES – Sukces Sport, 2024
Paulina Januszewska, Gównodziennikarstwo. Dlaczego w polskich mediach pracuje się tak źle?, Krytyka Polityczna, 2024
Bogdan Jankowski, Siedem dni, sześć nocy, Wydawnictwo Jacek Kusiński, 2024
Magdalena Kalabarczyk, Adam Ochwat, Szymon Radomski, Krystian Szadkowski, Jakub Straszewski, Aleksandra Taran, Gabriela Wilczyńska, Jowita zostaje: historia 10 dni ruchu studenckiego, Wydawnictwo Ekonomiczne Heterodox, 2024
Katarzyna Kazimierowska, Wielkie zmęczenie. Osobista historia cukrzycy, Krytyka Polityczna, 2024
Eliza Kącka, Wczoraj byłaś zła na zielono, Wydawnictwo Karakter, 2024
Marcin Kościelniak, Aborcja i demokracja. Przeciw-historia Polski 1956 – 1993, Krytyka Polityczna, 2024
Andrzej Kohut, Bitwa o Amerykę. Czy to koniec Stanów Zjednoczonych jakie znamy?, Wydawnictwo Szczeliny 2024
Weronika Kostyrko, Róża Luksemburg. Domem moim jest cały świat, Wydawnictwo Marginesy, 2024
Kora Tea Kowalska, Patrz pod nogi. O zbieraniu rzeczy, Wydawnictwo Karakter, 2024
Łukasz Kucharczyk, Wszystkie drogi prowadzą, Wydawnictwo IX, 2024
Michał Kuź, Globalizm, lokalizm i nowe średniowiecze, Ośrodek Myśli Politycznej, 2024
Mateusz Łakomy, Demografia jest przyszłością. Czy Polska ma szansę odwrócić negatywne trendy, Wydawnictwo Prześwity, 2024
Paweł Łukasiak, Małgorzata Mazur-Łukasiak, Wszyscy jesteśmy po tej samej stronie. Rozmowy o filantropii, Fundacja Dobra Sieć, 2024
Piotr M. Majewski, Brzydkie słowo na „k”. Rzecz o kolaboracji, Krytyka Polityczna 2024
Dorota Masłowska, Magiczna rana, Wydawnictwo Karakter, 2024
Adam Molenda, Ten zielony strach, Wydawnictwo Akronim, 2024
Andrzej Nehrebecki, Prawdą jest to, co prowadzi do miłości: od Berta Hellingera od psychoterapii pełni, Wydawnictwo Pełnia, 2024
Andrzej Nowak, Kto pisze naszą historię? Rozmowy polskie wiosną XXI wieku, Wydawnictwo Literackie, 2024
Marta Ostrowska, Jak Florek został piratem, Fundacje Podróże Bez Granic, 2024
Mateusz Pakuła, Skóra po dziadku, Wydawnictwo Agora, 2024
Monika Pastuszko, Matka Polka sika w krzakach. Przygody z dzieckiem w mieście wysokich krawężników, nieczynnych toalet i zepsutych wind, Wydawnictwo Agora, 2024
Jacek Paśnik, Tak szybko się nie umiera, Wydawnictwo W.A.B., 2024
Maciej Pieczyński, Nie ma innej Rosji, Wydawnictwo Zona Zero, 2024
Dorota Płoszczyńska, Spis słów do użytku wewnętrznego, Fundacja Duży Format, 2024
Andrzej Porębski, Igrzyska bez końca. Serwis YouTube w życiu młodych odbiorców, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2024
Paweł Reszka, Stolik z widokiem na Kreml, Wydawnictwo Wielka Litera, 2024
Aleksandra Sikorska-Krystek, Nauka i empatia. Społeczne konteksty twórczości Marii Konopnickiej, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2024
Tomasz Stawiszyński, Powrót fatum, Znak Liternanova, 2024
Zofia Smełka-Leszczyńska, Cześć pracy. O kulturze zap***dolu, Krytyka Polityczna 2024
Filip Springer, Szara godzina. Czas na nową architekturę, Wydawnictwo Karakter, 2024
Justyna Suchecka, Cała nadzieja w szkole: polska edukacja może być wspaniała, Wydawnictwo W.A.B, 2024
Michał Sutowski, Aleksander Kwaśniewski. Biografia polityczna. Tom I 1954-1995, Krytyka Polityczna, 2024
Tomasz Szerszeń, Być gościem w katastrofie, Wydawnictwo Czarne, 2024
Aleksandr Etkind, Rosja kontra nowoczesność, tłum. Andrzej Wojtasik, Krytyka Polityczna, 2024
Zenia Larsson, Cienie przy drewnianym moście, tłum. Piotr Zettinger, poprawa Katarzyna Tubylewicz, Wydawnictwo Centrum Dialogu, 2024
Ursula K. Le Guin, Stanisław Lem, I mów, że moja chwała z przyjaciół się bierze. Listy 1972-1984, tłum. Robert Sudoł, Wydawnictwo Literackie, 2024
Sergiej Miedwiediew, Wojna „made in Russia”, tłum. Hanna Pustuła-Lewicka, Krytyka Polityczna, 2024
Wojciech Sadurski, Pandemia populistów, tłum. Anna Wójcik, Znak, 2024
Françoise Vergès, Feminizm dekolonialny, tłum. Urszula Kropiwiec, Wydawnictwo Współbycie, 2024
Serhij Żadan, W mieście wojna, tłum. Michał Petryk, Wydawnictwo Czarne, 2024
Wielu uczestników i uczestniczek polskiej sceny intelektualnej zwraca uwagę na stan debaty publicznej, narzekając, że brakuje w niej nowych idei, które byłyby podstawą dla interpretacji rzeczywistości, wizji ładu politycznego i społecznego, krytyki kultury, scenariuszy przyszłości czy odpowiedzi na zjawiska kryzysowe, takie jak katastrofa klimatyczna, przełom demograficzny, wyzwania nowych technologii lub zagrożenie rosyjskim imperializmem.
Czy rzeczywiście brakuje nowych, atrakcyjnych propozycji intelektualnych? A jeśli tak, to co jest źródłem tego kryzysu? Brak podaży? Czy coraz większa trudność z „przebiciem” się do debaty? Ograniczanie debaty do mniejszych „baniek”? Polaryzacja polityczna i rosnąca temperatura konfliktu? A może brak odpowiednich platform poważnej dyskusji i wymiany poglądów? Niezależnie od odpowiedzi wierzymy, że najważniejszym medium, koniecznym do wprowadzania w obieg nowych idei, pozostaje książka. Dlatego od czterech lat zapraszamy pisma i portale kształtujące polską debatę publiczną do wspólnego bilansu idei za mijający rok. Rozmawiamy o tym, które książki były w minionym roku dla różnych środowisk wydarzeniami intelektualnymi, skłaniały do namysłu, refleksji, a może nawet do rewizji poglądów.
Bilans idei to również nieformalny początek poszukiwań publikacji, która mogłaby zostać laureatką kolejnej edycji Nagrody im. Marcina Króla, przyznawanej co roku za najlepszą książkę z dziedziny historii idei i badań nad przyszłością, filozofii oraz myśli społecznej i politycznej, refleksji nad cywilizacją i kulturą, wprowadzającą nowe idee, koncepcje czy sposoby myślenia. Nagrodę tę Fundacja im. Stefana Batorego ustanowiła w 2022 roku, chcąc przeciwdziałać wspomnianemu deficytowi nowych idei w polskiej debacie intelektualnej oraz promować refleksyjne, pogłębione i konceptualne interpretacje naszej rzeczywistości.
W tym roku postanowiliśmy uzupełnić nasz bilans idei o krótki kwestionariusz skierowany do osób reprezentujących redakcje zaproszone do debaty. Spytaliśmy o idee i pojęcia najczęściej pojawiające się w polskich dyskusjach w 2024 roku oraz o te, które zostały przeoczone, przemilczane lub nawet wyparte z naszej społecznej świadomości. Otrzymane odpowiedzi zebraliśmy w niniejszej publikacji.
Tytułowa katastrofa to pierwsza wojna światowa, kryzys ekonomiczny, narodziny faszyzmu i nazizmu, wojna domowa w Hiszpanii, wreszcie druga wojna światowa. W tej katastrofie – która ma trzy podstawowe oblicza: wojny, ideologii i totalitaryzmu – źródła ma nasza pluralistyczna kultura polityczna, z jej przekonaniem o nienaruszalności pewnych przysługujących każdemu człowiekowi praw. Książka Jana Tokarskiego uświadamia, że w tym sensie ani wojna w Ukrainie i dokonywane przez Rosjan zbrodnie wojenne, ani groźba konfliktu nuklearnego, ani budowane w Moskwie czy Pekinie nowoczesne dyktatury nie są niczym nowym. W obliczu tych zagrożeń jest to przypomnienie ważne, bo w miarę jak przygasa pamięć o mrocznych źródłach, z których zrodził się nasz względnie wolny świat, słabnie również nasza zdolność do jego obrony.
Dariusz Gawin (Instytut Filozofii i Socjologii PAN, członek kapituły Nagrody im. Marcina Króla) w laudacji powiedział: „Jan Tokarski znakomicie pokazuje historię tego wybitnego grona intelektualistów i ich zasługi. Daje imponującą panoramę intelektualnych sporów dotyczących najważniejszych problemów dyskutowanych w trakcie dwóch kluczowych dziesięcioleci zimnej wojny. Jednak zimna wojna to zamknięty rozdział historii. Dlaczego zatem autor postanowił wydać ją dzisiaj? (…) Kluczem do zrozumienia tej decyzji jest gwałtowny powrót historii, którego doświadczamy w ostatnim dziesięcioleciu. Kolejne fale kryzysu w narastającym tempie uderzają w zachodnie demokracje niszcząc poczucie bezpieczeństwa zrodzone w 1989 roku. Jak pisze sam autor „owe turbulentne wydarzenia sprawiły, że ta zimnowojenna historia wydała mi się uderzająco aktualna”. Przełomowym momentem stała się oczywiście brutalna napaść putinowskiej Rosji na Ukrainę. Bucza, Irpień, Izium to rodzaj makabrycznej kalki. Skądś znamy tę erupcję nihilistycznej przemocy. Ten diabeł jest stary”.
„Jestem bardzo zaszczycony i poruszony tą Nagrodą – powiedział Jan Tokarski. – Chciałbym podziękować Fundacji Batorego za stworzenie tej nagrody, ale przede wszystkim, bo to jest moim zdaniem najważniejsze, całego procesu debat i rozmowy wokół książek. Uważam, że to jest bardzo potrzebna instytucja polskiego życia publicznego. Chciałbym podziękować autorom i autorkom pozostałych książek-finalistek. Pani Magdzie Szcześniak za pokazanie, że inna opowieść o Polsce Ludowej jest możliwa. Pani Renacie Lis za jej osobistą i odważną opowieść o doświadczeniu osób nienormatywnych w wolnej Polsce. Pani Annie Wojciuk i Panu Maciejowi Kisilowskiemu, którzy z wyjątkową wytrwałością badali przestrzeń możliwej umowy społecznej w naszym coraz bardziej rozwarstwionym społeczeństwie. Panu Jackowi Sokołowskiemu za pytanie o formę polskiej wspólnoty. (…) Mam wrażenie, chociaż są to bardzo różne książki, że uczestniczymy w pewnym wspólnym przedsięwzięciu. Tkamy tę najważniejszą – ale i najbardziej kruchą ze wszystkich – nić Logosu, która sprawia, że ludzie stają się społeczeństwem.”
Wręczeniu Nagrody towarzyszyła debata „Czy Europa może umrzeć?” z udziałem Krzysztofa Pomiana – filozofa, historyka z Polskiej Akademii Umiejętności, Patrycji Sasnal – politolożki, filozofki, kierowniczki Biura Badań i Analiz Polskiego Instytut Studiów Międzynarodowych oraz Jana Tokarskiego. Prowadzenie: Edwin Bendyk (prezes Fundacji im. Stefana Batorego).
Nagroda im. Marcina Króla ma wspierać rozwój debaty publicznej poprzez zachętę do pogłębionej refleksji nad zjawiskami i trendami współczesności oraz wyzwaniami przyszłości, tworzenia nowych idei i prób opisu rzeczywistości, poszukiwania odpowiedzi na kryzys demokracji i wartości demokratycznych oraz poszerzania przestrzeni intelektualnego dyskursu ponad podziałami.
W tegorocznym finale Nagrody im. Marcina Króla znalazły się także książki:
Umówmy się na Polskę, Maciej Kisilowski, Anna Wojciuk (red., praca zbiorowa), Znak, Kraków 2023
Moja ukochana i ja, Renata Lis, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2023
Transnaród. Polacy w poszukiwaniu politycznej formy, Jacek K. Sokołowski, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2023
Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce, Magda Szcześniak, Krytyka Polityczna, Warszawa 2023
Książki-finalistki wybrała Kapituła Nagrody im. Marcina Króla w składzie: dr hab. Agata Bielik-Robson (University of Nottingham), prof. dr hab. Przemysław Czapliński (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), prof. dr hab. Dariusz Gawin (Instytut Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie), prof. dr hab. Iwona Jakubowska-Branicka (Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego), Zofia Król („Dwutygodnik”), prof. Elżbieta Matynia (New School for Social Research w Nowym Jorku), Zbigniew Nosowski („Więź”), prof. dr hab. Andrzej Rychard (przewodniczący Kapituły, Instytut Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, przewodniczący Rady Fundacji im. Stefana Batorego), Henryk Woźniakowski (Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak, Kraków).