Webinarium w języku angielskim poprowadzi Christine Samuel – znana i ceniona trenerka, facylitatorka i pisarka. Przekonajcie się, jak bardzo umiejętność głębokiego słuchania może Wam pomóc w budowaniu zaufania i rozwijaniu współpracy.
Wydarzenie otwiera cykl webinariów w programie Stronger Roots o doskonaleniu umiejętności niezbędnych do prowadzenia przekrojowej współpracy (transversal cooperation).
Współpraca mimo różnic często bywa wyzwaniem. Kontakt z różnorodnymi lub wręcz przeciwstawnymi poglądami może powodować, że chcemy bronić swoich przekonań, a nie otwierać się na zrozumienie innych. A to właśnie w takich momentach musimy pamiętać, że kluczem do współpracy najważniejsze jest zaufanie i prawdziwe partnerstwa.
Seria webinariów o zasadach współpracy przekrojowej ma na celu wzmocnienie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i ich sieci z Czech, Węgier, Polski i Słowacji, by ich przedstawiciele i przedstawicielki byli w stanie odważnie i kompetentnie współpracować ponad podziałami. Pierwsze webinarium z tego cyklu poświęcone jest głębokiemu słuchaniu.
Współpraca to relacje, nie tylko plany działania
Współpraca przekrojowa to coś więcej niż tworzenie strategii i osiąganie rezultatów. To relacja, w której obie strony mają swoje potrzeby, motywacje i nadzieje. Zanim zaczniemy mapować interesariuszy, nawiązywać kontakty i negocjować, musimy umieć się zatrzymać, poznać się i nawzajem usłyszeć – z otwartością i wzajemnym szacunkiem. Głębokie słuchanie to kluczowy pierwszy krok, który stwarza warunki do zbudowania zaufania, a dzięki niemu – tworzeniu nowych możliwości.
Co zyskasz dzięki webinarium:
zrozumiesz znaczenie słuchania i wzmocnisz swoje umiejętności, dzięki którym twoi rozmówcy będą czuli się wysłuchani,
rozwiniesz swoją umiejętność wsłuchiwania się w siebie, w innych i w to, co kryje się „pomiędzy”,
odkryjesz sposoby odkrywania wspólnego „tak” ponad podziałami,
dowiesz się, jak praktykować głębokie słuchanie, nawet gdy druga osoba nie odpowiada tym samym,
dostaniesz praktyczne narzędzia i zasoby do codziennej współpracy.
Praktyczne ćwiczenia w małych grupach podczas webinarium pozwolą zgłębić teorię i wymienić się cennymi spostrzeżeniami z praktyki, by wzmocnić Twoją zdolność do głębokiego słuchania w codziennej współpracy.
O prowadzącej
Christine Samuel jest kanadyjską trenerką, facylitatorką znaną z wykładu TEDx o głębokim słuchaniu oraz autorką książki „The Heart Space: Living with Grace and Ease in an Era of Uncertainty”. Dzięki ponad dwudziestoletniemu doświadczeniu w łączeniu dynamiki ludzkich relacji z technologią pomaga ludziom pracować, kierować i nawiązywać kontakty z większym zaangażowaniem emocjonalnym i mniejszymi napięciami w szybko zmieniającym się otoczeniu.
Wydarzenie jest organizowane przez organizację partnerską Glopolis w ramach programu Stronger Roots. Program jest finansowany przez Unię Europejską i realizowany przez konsorcjum złożone z Glopolis i Open Society Fund Prague w Czechach, Open Society Foundation Bratislava na Słowacji, NIOK Foundation na Węgrzech oraz Fundacji im. Stefana Batorego w Polsce.
Zapraszamy na transmisję uroczystego podsumowanie pięcioletniego programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, które było wspaniałą okazją, aby wspólnie świętować sukcesy i rezultaty ponad 500 projektów, które zostały zrealizowane w Programie.
W czasie wydarzenia zaprosiliśmy na:
premierę filmu dokumentalnego, prezentującego zmiany, które zaszły dzięki projektom i inicjatywom realizowanym w Programie;
rozmowę o ważnych zmianach i wyzwaniach, które pojawiły się w obszarach istotnych dla organizacji społecznych w czasie trwania Programu;
krótkie podsumowanie Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy.
Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy jest jednym z dwóch programów przeznaczonych na wsparcie działalności organizacji społecznych finansowanych przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (tzw. Funduszy Norweskich i Funduszy EOG). Celem Funduszu było wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego, aktywności obywatelskiej oraz upodmiotowienie grup zagrożonych wykluczeniem. Operatorem programu Aktywni Obywatele – Funduszu Krajowego jest konsorcjum złożone z trzech organizacji: Fundacji im. Stefana Batorego, Fundacji Stocznia oraz Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich.
Zapraszamy na warsztat poświęcony tematyce różnorodności, sprawiedliwości społecznej i włączenia (DEI), skierowany do osób pracujących i działających w organizacjach społecznych. Spotkanie stworzy przestrzeń do zdobycia podstawowej wiedzy, wymiany doświadczeń oraz refleksji nad tym, jak wartości DEI mogą realnie wspierać codzienną pracę w organizacjach. To okazja, by zacząć budować bardziej równościowe i inkluzywne środowiska pracy.
Kiedy?
4 listopada 2025, godz. 11:00–19:00
5 listopada 2025, godz. 9:00–14:00
Gdzie? Pruszków koło Warszawy. Miejsce dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Termin przyjmowania zgłoszeń: 19.10.2025 do końca dnia.
Osobom uczestniczącym zapewniamy noclegi, wyżywienie oraz zwroty kosztów podróży (na podstawie biletów zakupionych samodzielnie przez osoby uczestniczące).
Uwaga! Liczba miejsc na warsztacie jest ograniczona.
O wynikach rekrutacji poinformujemy wszystkie zgłoszone osoby do dnia: 23.10.2025.
Potrzeby związane z dostępnością prosimy zgłaszać przez formularz rekrutacyjny.
Dla kogo? Warsztat adresowany jest do osób pracujących i działających w organizacjach społecznych, które chcą lepiej zrozumieć, czym są różnorodność, sprawiedliwość społeczna i włączenie (DEI – Diversity, Equity & Inclusion) i jak wdrażać te wartości w swojej codziennej praktyce. Warsztat adresujemy szczególnie do osób, które zaczynają pracę w tym obszarze.
W trakcie spotkania:
popracujemy nad tematem tożsamości i jej intersekcjonalności,
przyjrzymy się podstawowym pojęciom związanym z DEI i szeroko rozumianą dostępnością,
zastanowimy się, jak krok po kroku budować polityki równościowe w organizacjach społecznych,
porozmawiamy o włączającej komunikacji i jej znaczeniu w pracy zespołowej i projektowej,
wymienimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami w bezpiecznej, wspierającej przestrzeni.
Dlaczego warto?
Choć DEI to termin, który wywodzi się głównie ze świata biznesu i korporacyjnych strategii, jego fundamenty – wspieranie różnorodności i tworzenie bardziej włączających środowisk pracy – są równie istotne w trzecim sektorze. Podczas warsztatu zastanowimy się, jak przełożyć język i praktyki DEI na realia organizacji społecznych, w których wartości równości i włączenia stanowią ważny element misji i działań społecznych.
Osoby uczestniczące wyjdą z warsztatu z:
podstawową wiedzą o tym, jak wprowadzać DEI w organizacjach,
narzędziami do refleksji nad własną tożsamością i rolą w pracy z innymi,
pierwszymi pomysłami na działania i polityki równościowe dostosowane do organizacji społecznych,
inspiracją do dalszego wdrażania dostępności i inkluzywności.
Kulturoznawczyni, trenerka w zakresie różnorodności, włączania i równych szans. Od wielu lat działa w obszarze równego traktowania i praw człowieka. Doświadczenie zdobywała w instytucjach publicznych, organizacjach społecznych, w samorządzie (jako Pełnomocniczka Prezydent Miasta Łodzi ds. Równego Traktowania), a także współpracując z sektorem biznesowym. Od kwietnia 2025 r. prowadzi firmę unbiased by Eliza Gaust. Przez wiele lat pracowała w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, w którym była odpowiedzialna między innymi za projekty międzykulturowe i antydyskryminacyjne. Koordynatorka lokalna sieci Żywych Bibliotek oraz Zespołu Praw Osób Uchodźczych, Migranckich i Mniejszości przy inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Działa także w Stowarzyszeniu HaKoach. Współtwórczyni koalicji Łódź Różnorodności oraz inicjatorka #LodzDEInetwork. Absolwentka Latającego Uniwersytetu Praw Człowieka.
Martyna Markiewicz
Trenerka, facylitatorka i organizatorka społeczności z blisko 20-letnim doświadczeniem w sektorze społecznym. Jest współdyrektorką Fundacji Ashoka w Polsce. Tworzy i prowadzi programy wspierające osoby wykluczone, działania na rzecz równości płci i budowania odporności społecznej, takie jak WzmocniONE, Tackling Energy Poverty, She Said czy Fundusz Tutaj. Od początku kariery projektuje i facylituje procesy edukacyjne poświęcone prawom człowieka, przeciwdziałaniu dyskryminacji oraz rozwojowi różnorodności, włączenia i sprawiedliwości społecznej (DEI). Jest certyfikowaną trenerką dramy i moderatorką design thinking, współautorką kilkunastu spektakli edukacyjnych wykorzystujących metodę Teatru Uciśnionych, Dramowej Akademii Antydyskryminacji oraz DEI Learning Journey – międzynarodowego procesu, który połączył setki changemakerów_ek i praktyków_czek DEI. Współpracuje z biznesem w obszarze HR i różnorodności, łącząc perspektywy sektora społecznego i korporacyjnego. Wcześniej pracowała m.in. w Amnesty International Polska i współtworzyła kilka organizacji pozarządowych.
Podczas Local Trends – Europejskiego Forum Samorządowego, organizowanego w dniach 14-15 października 2024 w Poznaniu będziemy gospodarzami dwóch sesji.
14 października 2024, w godzinach 15:30 – 16:30, w sali 3 zapraszamy na panel:
Podczas spotkania przedstawione zostaną wyniki opracowanej przez ekspertów Fundacji Batorego trzeciej edycji „Indeksu samorządności” za rok 2023 oraz za okres 2014-2023. Jaki obraz relacji rząd-samorząd wynika z zebranych danych? W jakich obszarach samodzielność samorządu ucierpiała najbardziej podczas dwóch kadencji rządów Zjednoczonej Prawicy? Jakie działania i w jakich obszarach należy podjąć, aby odwrócić zmiany recentralizacyjne i wzmocnić samorządność?W rozmowie udział wezmą:
Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Miasta Sopotu
dr Radomir Matczak, prezes Zarządu, InnoBaltica Sp. z o.o.
Joanna Radzięda, radna Gminy Suchy Las
prof. dr hab. Paweł Swianiewicz, dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego
Prowadzenie:
Joanna Załuska, forumIdei Fundacji im. Stefana Batorego
Ogrody deszczowe, ekoparkingi czy zielone paczkomaty – to przejawy zarządzania zielenią w mieście w trosce o ekologię. Czy to jedyne słuszne podejście? Wiemy, że to przyroda spontaniczna zdecydowanie lepiej radzi sobie z trudnymi warunkami i przeciwnościami pogodowymi niż nasadzenia w donicach i na dachach. To ją warto rozwijać, pielęgnować, a przede wszystkim nie niszczyć, jeśli faktycznie mamy na uwadze zmiany klimatu, konieczność oszczędzania wody i bezpieczeństwo mieszkańców.
Podczas spotkania rozwiejemy mity i podamy fakty na temat popularnych enklaw zieleni w mieście, m.in.: łąk kwietnych, mikrolasów, ogrodów deszczowych, zielonych przystanków, ptakomatów – które z nich mają sens i w jakich warunkach? Powiemy też, na co zwracać uwagę podczas planowania i realizacji działań ekologicznych w mieście – jak racjonalnie zarządzać zielono-błękitną infrastrukturą? Spotkanie będzie szansą na wymianę uwag, opinii i dyskusję z ekspertką.
W rozmowie udział wezmą:
Marzena Mruk-Wszałek, prezeska Fundacji Miasto Botaniczne
Alicja Zaczek-Żmijewska, specjalistka ds. Public Relations, Fundacja im. Stefana Batorego
Serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy na warsztat poświęcony współpracy z biznesem w organizacjach wspierających osoby migrujące i uchodźcze. To praktyczne spotkanie, podczas którego uczestniczki i uczestnicy zdobędą konkretne narzędzia, wiedzę i inspiracje do rozwijania skutecznego fundraisingu biznesowego w swoich organizacjach. W sprzyjającej wymianie doświadczeń atmosferze przyjrzymy się temu, jak budować partnerskie relacje z firmami i przekładać je na realne wsparcie dla działań społecznych.
Kiedy?
5 listopada 2025, godz. 11:00–19:00
6 listopada 2025, godz. 9:00–14:00
Gdzie? Pruszków koło Warszawy. Miejsce dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Termin przyjmowania zgłoszeń: 19 października 2025 do końca dnia.
Osobom uczestniczącym zapewniamy noclegi, wyżywienie oraz zwroty kosztów podróży (na podstawie biletów zakupionych samodzielnie przez osoby uczestniczące).
Uwaga! Liczba miejsc na warsztacie jest ograniczona. O wynikach rekrutacji poinformujemy wszystkie zgłoszone osoby do dnia: 23 października 2025.
Potrzeby związane z dostępnością prosimy zgłaszać przez formularz rekrutacyjny.
Dla kogo?
Warsztat adresujemy do osób, które pracują w organizacjach wspierających osoby migrujące i uchodźcze i w swojej pracy zajmują się współpracą z biznesem – mogą to być osoby zarządzające, osoby, które w zakresie swojej pracy mają współpracę z biznesem, a więc fundraising instytucjonalny lub osoby zajmujące się fundraisingiem indywidualnym czy komunikacją zewnętrzną, które chcą rozszerzyć działania swoich organizacji o współpracę z biznesem. Na warsztatach skupimy się jednak tylko na fundraisingu biznesowym, nie będziemy pracować nad tematami związanymi z fundraisingiem indywidualnym. Bardzo prosimy o zwrócenie na to szczególnej uwagi podczas zapisywania się na warsztat.
W trakcie spotkania:
będziemy pracować metodami aktywnymi,
przyjrzymy się Waszym dotychczasowym działaniom dot. współpracy z biznesem,
pokażemy Wam co działa, a czego unikać,
przeanalizujemy najbardziej typowe formy społecznego angażowania się biznesu,
porozmawiamy o języku i formach komunikacji z biznesem, a także o sposobach docierania do odpowiednich osób w firmach,
popracujemy nad przygotowaniem oferty dla biznesu odpowiadającym potrzebom Waszych organizacji,
przyjrzymy się możliwym modelom wpisania współpracy z biznesem w struktury Waszych organizacji.
Dlaczego warto?
W czasie warszatu dowiecie się o sposobach nawiązywania oraz utrzymywania relacji z biznesem, skupimy się przede wszystkim na praktycznych aspektach tej współpracy. Trenerki podzielą się własnym doświadczeniem konieczności dostosowywania strategii fundraisingowej do nowych warunków, a jednocześnie poznacie podstawowe zasady budowania dobrych realcji z biznesem.
Osoby uczestniczące wyjdą z warsztatu z:
własnymi ofertami dla biznesu,
z wypracowanymi rozwiązaniami, które można szybko wdrożyć.
Politolożka i arabistka z wykształcenia, aktywistka i osoba zarządzającą w organizacji społecznej z potrzeby działania, trenerka i facylitatorka z potrzeby dzielenia się swoim doświadczeniem i wiedzą. Od 2006 r. działa w sektorze pozarządowym. Od 2013 r. jest związana z Fundacją Ocalenie, gdzie realizowała działania edukacyjne i pomocowe, w tym zarządzała Centrami Pomocy Cudzoziemcom. W latach 2021-2025 była członkinią zarządu, a obecnie jest członkinią Komisji Rewizyjnej w Fundacji Ocalenie. Od 2016 r. jest związana ze stowarzyszeniem Trenerskim Organizacji Pozarządowych (sTOP). W 2024 r. ukończyła program Stern Leadership Academy w Stanford Graduate School of Business. W swojej pracy trenerskiej dotyka treści związanych z migracją i uchodźstwem, zarządzaniem organizacją społeczną, zarządzaniem zmianą, budowaniem odporności NGO, DEI.
Marianna Wartecka
Jest dyrektorką partnerstw i rzecznictwa oraz członkinią zarządu Fundacji Ocalenie. Ukończyła wiedzę o teatrze i prawo, a zawodowo od 15 lat zajmuje się komunikacją i budowaniem relacji. Pracując niemal 9 lat w sektorze biznesowym zajmowała się przede wszystkim szeroko rozumianym marketingiem B2B: od organizowania i tworzenia programów wydarzeń, przez projektowanie i realizację strategii komunikacyjnych, po sprzedaż usług i pozyskiwanie sponsorów. W 2016 r. rozpoczęła współpracę z Fundacją Ocalenie jako wolontariuszka, a nieco później – jako osoba wspierająca działania komunikacyjne i fundraisingowe. Po 2 latach równoległej pracy w dwóch różnych światach podjęła decyzję o rozpoczęciu pełnoetatowej pracy w Ocaleniu. Niemal od razu zaczęła zajmować się współpracą Fundacji z partnerami biznesowymi. W 2022 r. rozdzieliły się zespoły komunikacji i fundraisingiu indywidualnego oraz współpracy biznesem, i zajęła się koordynacją pracy tego drugiego. Przez 6 lat budowania w Fundacji relacji z biznesem i innymi partnerami instytucjonalnymi doświadczyła kilkukrotnej całkowitej zmiany zasad gry i konieczności dostosowywania strategii fundraisingowej. Mimo wszystko, pewne podstawowe zasady budowania dobrych relacji pozostały bez zmian. Tym doświadczeniem chce podzielić się z osobami uczestniczącymi w warsztacie.
Chcesz wzmocnić swoją organizację i przygotować ją na nowe wyzwania i niespodziewane okoliczności?Buduj jej odporność dzięki wzmocnieniu swojej bazy społecznej.
Na warsztaty zapraszamy osoby z organizacji społecznych (zarejestrowanych w KRS), w szczególności tych działających na poziomie lokalnym i regionalnym. Warsztaty przeznaczone są dla organizacji, które chcą:
wzmocnić swoją odporność na aktualne wyzwania i zagrożenia stojące przed organizacjami społecznymi w Polsce;
pogłębić swoje zakorzenienie wśród społeczności, w których działają;
budować lepsze wzajemne relacje ze swoimi środowiskami wspierającymi;
lepiej rozumieć potrzeby swoich grup docelowych;
skutecznie angażować więcej osób i różne grupy społeczne, które będą wspierać dalszą pracę organizacji.
Podczas warsztatów dowiesz się m.in. na ile skutecznie angażujesz swoich sympatyków i zwolenników (wolontariuszy, sojuszników, osoby, instytucje i inne podmioty wspierające Twoją organizację na różne sposoby); jakie są kolejne kroki, aby robić to jeszcze skuteczniej; jaki pozytywny wpływ może mieć to na odporność Twojej organizacji. Warsztaty łączą wiedzę ekspercką z wymianą doświadczeń i praktyczną pracą nad strategią własnej organizacji.
Warsztaty poprowadzą: Renata Scheili i Fanni Tujner prowadzące działania na rzecz wzmacniania organizacji społecznych w NIOK Foundation w Budapeszcie oraz Marie Peřinová – dyrektorka programowa prowadząca program wspierający w Open Society Fund Prague) w Pradze.
Koszty podróży i zakwaterowania w Warszawie pokrywa Fundacja Batorego. Informacja o zakwalifikowaniu się do udziału w warsztacie zostanie przesłana na adres e-mail wskazany w formularzu.
Osoby prowadzące warsztat: Renata Scheili od 2019 roku pracuje w programie budowania bazy społecznej NIOK Foundation w Budapeszcie. Obecnie prowadzi program wzmacniania potencjału węgierskich organizacji społecznych oraz wpierania ich w budowaniu silniejszej bazy społecznej. Wcześniej przez 11 lat współpracowała z Habitat for Humanity Hungary jako menedżerka wolontariatu i fundraiserka. Marie Peřinová jest dyrektorką programową w Nadace OSF (Open Society Fund Prague) w Pradze. Od 2019 r.kieruje międzynarodowym konsorcjum organizacji społecznych wspólnie wdrażających program Stronger Roots, którego celem jest wzmocnienie odporności organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, a od 2025 r. w Polsce.Przed OSF Praga przez 10 lat pracowała w największej czeskiej organizacji humanitarnej Ludzie w Potrzebie. Jest również trenerką Gestalt. Fanni Tujner pracuje jako menadżerka programowa w Fundacji NIOK w Budapeszcie wnosząc ponad 10-letnie doświadczenie w sektorze non-profit. Przed dołączeniem do NIOK w 2023 r. pracowała jako konsultantka ds. pozyskiwania funduszy i komunikacji w szeregu węgierskich organizacjach pozarządowych.
fot. Fundacja Batorego
fot. Fundacja Batorego
fot. Fundacja Batorego
fot. Fundacja Batorego
fot. Fundacja Batorego
fot. Fundacja Batorego
Zdobywanie pieniędzy to wyzwanie dla każdej organizacji, zwłaszcza jeśli działa w mniejszej społeczności, w lokalnej skali lub zajmuje się tematem będącym poza zainteresowaniem najbardziej popularnych programów grantowych. Gdzie wtedy szukać funduszy?
Rozmawialiśmy o wybranych pozagrantowych metodach pozyskiwania środków na działalność i zastanowiliśmy się, które z nich mogą być atrakcyjne dla naszych organizacji. Omówiliśmy:
jak zbierać darowizny i datki w realu, i w Internecie?
jak zorganizować charytatywną loterię fantową i zainteresować nią lokalny biznes?
jak sprzedawać bez działalności gospodarczej?
jak współpracować w biznesem?
Webinarium prowadziła Katarzyna Sadło, trenerka i konsultantka z ponad 25-letnim stażem w pracy z organizacjami, specjalizująca się w prawnych aspektach ich funkcjonowania oraz w pozyskiwaniu środków na działalność.
Podczas webinarium akcji Masz Głos opowiedzieliśmy, jak przeprowadzać diagnozę społeczności lokalnej, w czym jest pomocna i dlaczego warto ją robić.
Aby dobrze zrealizować jakikolwiek projekt lokalny, najpierw trzeba poznać oczekiwania i problemy miejscowej społeczności. Taka wiedza pozwoli dostosować działania adekwatnie do potrzeb, pozyskać zrozumienie i poparcie dla inicjatywy, może dostarczyć też inspiracji.
Na webinarium omawialiśmy:
do czego przydatna jest diagnoza lokalna?
jak zaplanować diagnozę lokalną w swojej społeczności?
z jakich źródeł informacji korzystać podczas prowadzenia diagnozy lokalnej?
Webinarium poprowadził Grzegorz Wójkowski ze Stowarzyszenia Bona Fides, koordynator akcji Masz Głos.
Przy pisaniu wniosku, zapytania lub prośby do urzędu, zastanawiamy się często nad kompozycją pisma, doborem właściwych słów, sposobem informowania o sprawie. Zapraszamy na webinarium akcji Masz Głos, podczas którego dr Marta Śleziak – językoznawczyni z Uniwersytetu Wrocławskiego, trenerka prostego języka, dyżurna w Telefonicznej Poradni Językowej UWr przekazała kilka uniwersalnych zasad, które pomogą stworzyć zrozumiałe i poprawne pismo urzędowe.
Podczas webinarium omówiliśmy takie kwestie, jak:
pisanie w sposób klarowny i prosty;
redagowanie tekstów użytkowych (m.in. próśb, wniosków, zapytań);
podobieństwa i różnice w oficjalnej korespondencji tradycyjnej i mejlowej;
kompozycja tekstu i jej wpływ na szybki i efektywny odbiór komunikatu.
Wskazówki i rady, jak skutecznie komunikować, mają wyposażyć nas – przyszłych autorów pism – w pewność siebie, dzięki której formułowanie tekstów będzie nam przychodzić z większą łatwością.