cover
29.04.2024

Obraz kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego 2024 w mediach społecznościowych. Komunikat 1

  • Krzysztof Izdebski
  • Aleksander Winciorek
  • Magdalena Rudź
  • Robert Woźniak

Zapraszamy do lektury pierwszego raportu z kolejnej serii publikacji poświęconych fenomenowi wykorzystywania mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Wcześniej analizowaliśmy oraz prezentowaliśmy informacje dotyczące wyborów parlamentarnych w 2023 roku, a obecnie przyglądamy się przebiegowi kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego. I tym razem podjęliśmy współpracę z analitykami z firmy Sotrender.

Do dnia głosowania, czyli 9 czerwca 2024 roku, będziemy publikować raporty cząstkowe zawierające najciekawsze informacje i analizy, a po wyborach zostanie wydana publikacja podsumowująca pełen przebieg agitacji wyborczej w mediach społecznościowych. Tak jak poprzednio skupiliśmy się na serwisach Alphabet i Meta, a zbieranie danych rozpoczęliśmy 1 kwietnia.

Kampania wyborcza rozpoczęła się 11 marca 2024 roku wraz z wydaniem przez Prezydenta RP postanowienia w sprawie zarządzenia wyborów. Komitety wyborcze mogą jednak prowadzić agitację wyborczą dopiero od dnia przyjęcia przez Państwową Komisję Wyborczą zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego. Niektóre z komitetów (np. Konfederacja) uczyniły to już w marcu, inne, jak Trzecia Droga, dopiero w drugiej połowie kwietnia. Wyzwaniem dla przejrzystości kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego był fakt, że w pewnym momencie równolegle była prowadzona kampania wyborcza do jednostek samorządu terytorialnego. Podobnie jak w przypadku równoległych kampanii do Sejmu i Senatu oraz referendum w 2023 roku taki rozkład wyborów znacznie utrudnia śledzenie przebiegu i wydatków na konkretną kampanię.