- AktualnościAktualności
- Dotacje
- Akcje
- Idee
- Fundusze powierzoneFundusze powierzoneDowiedz się więcej o funduszach powierzonych
Zapraszamy na drugi monitor dotyczący działań rządu w obszarze praworządności i przejrzystości procesu legislacyjnego .
1. Obietnice i zobowiązania rządu oraz parlamentu
W umowie koalicyjnej zawarto obietnicę: „przeprowadzimy reformę procesu legislacyjnego, otwierając go na szerokie konsultacje społeczne”[1]. Wcześniej, w Krajowym Planie Odbudowy, Polska podjęła również zobowiązanie do przeprowadzenia zmian w procesie stanowienia prawa: „Celem reformy jest przyjęcie zmiany Regulaminu Sejmu, Senatu i Rady Ministrów, którą to zmianą wprowadza się obowiązkową ocenę skutków i konsultacje publiczne w odniesieniu do projektów ustaw proponowanych przez posłów i senatorów. Reforma obejmie również ograniczenie stosowania przyspieszonych procedur do ściśle określonych i wyjątkowych przypadków”[2].
Przypomnijmy, że Prezydium Sejmu przygotowało w czerwcu projekt zmiany regulaminu, który ma wypełnić zobowiązanie przedstawione w Krajowym Planie Odbudowy. Więcej informacji o pracach nad projektem znajdą Państwo w tym wydaniu Monitora.
2. Najważniejsze wydarzenia
3. Statystyki i analizy
4. Dobre i złe praktyki
Dobra praktyka. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło trwające miesiąc konsultacje projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów (UD 58)[7]. Oprócz odpowiedniego terminu na zebranie opinii, Ministertwo opublikowało również krótkie pismo informujące prostym językiem o charakterze i kierunku zmian.
Zła praktyka. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie przeprowadziło konsultacji projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (UD 93)[8]. W Ocenie Skutków Regulacji, w części dotyczącej konsultacji publicznych, poinformowano, że projekt został opublikowany na platformie Rządowego Centrum Legislacji. Nie uczyniono tego jednak w zakładce konsultacje publiczne, a sam projekt, który został opublikowany 11 lipca, został przyjęty przez Radę Ministrów 15 lipca i 19 lipca przekazany do Sejmu.
5. Działania Fundacji Batorego
Krzysztof Izdebski – główny specjalista ds. rzecznictwa Fundacji im. Stefana Batorego
Kontakt: [email protected] |
[1] Umowa koalicyjna, https://platforma.org/upload/document/203/attachments/433/UmowaKoalicyjna.pdf. Dostępy tu i dalej: 29 lipca 2024.
[2] https://www.gov.pl/web/planodbudowy/o-kpo.
[3] https://www.sejm.gov.pl/SQL2.nsf/poskomprocla?OpenAgent&10&389&RSP.
[4] https://orka.sejm.gov.pl/Druki10ka.nsf/0/4D1C7B7B093AC8CFC1258B1E0032773B/%24File/389.pdf.
[5] https://rcl.gov.pl/aktualnosci/20240702.
[6] Produkcja prawa najniższa od 24 lat, 24 lipca 2024, https://grantthornton.pl/publikacja/produkcja-prawa-najnizsza-od-24-lat.
[7] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12386703/katalog/13067183#13067183.
[8] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12387151/katalog/13069982#13069982.
[9] Stanowisko Obywatelskiego Forum Legislacji w sprawie praktyki przeprowadzania konsultacji publicznych, 3 lipca 2024, https://www.batory.org.pl/oswiadczenie/stanowisko-obywatelskiego-forum-legislacji-w-sprawie-praktyki-przeprowadzania-konsultacji-publicznych.
[10] https://www.sejm.gov.pl/media10.nsf/files/TNON-D7FJCN/%24File/4%20Pismo%20Fundacji%20im.%20Stefana%20Batorego%20z%2019%20czerwca%202024%20r.pdf.
[11] Komunikat Kancelarii Sejmu ws. stanowisk organizacji społecznych i zawodowych dotyczących wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego, 23 lipca 2024, https://sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/komunikat.xsp?documentId=FD955223AB7CA2A8C1258B63004BA465.
[12] Sprostowanie, 12 lipca 2024, https://www.batory.org.pl/oswiadczenie/sprostowanie-zarzadu-fundacji-im-stefana-batorego.