
1 
 

 

 

Warsaw, June 10, 2019 
 

Monitoring of the 2019 European Parliament election campaign 

in the main news programme of Polish public TV 

Introduction 

Between May 10-24, 2019 a team of 8 observers from the Society of Journalists with 
monitored  the main public TV news “Wiadomości” (2,4 million viewers) broadcast daily at 
7.30 pm on a public TV channel 1. The aim of the monitoring was to check how public TV 
fulfills its obligation to comply with the rules of pluralism, impartiality, well-balancing and 
independence of content (art.21.1 of the Broadcasting Act). 

The monitoring was conducted in cooperation with and support of the Stefan Batory 

Foundation and was based on the jointly developed methodology. The monitoring measured 

the time of presentation in “Wiadomości” of six national party committees and their leading 

candidates and evaluated the tone of presentation (neutral, positive, negative). Instances of 

propaganda, picture and voice manipulation, false and fake news, hate speech and 

omissions of important news were tracked and recorded.  

Report from monitoring 

Part one: quantitative analysis 

Between May 10 - May 23, 2019 two thirds of the news items (105 out of 153) reported by 

the main TVP evening news programme “Wiadomości”, were election related. 69 of these 

covering the ruling Law and Justice party (PiS) were positive, one was neutral. The European 

Coalition, an alliance composed of the oppositional parties, was mentioned in 33 items, all of 

which in negative context. A further two items, also negative, covered the Confederation 

[Konfederacja], a committee formed of extreme nationalist groups to the right of PiS. Other 

Others 50 

PiS +; 69 

PiS 0; 1 

KE -; 33 

Konfederacja -; 2 Share of themes connected with electoral committees  
in main TV news, May 10-23, 2019  

Pozostałe 

PiS + 

PiS 0 

PiS - 

KE + 

KE 0 

KE - 

Konfederacja + 



 
2 

 

parties running in the election such as the Spring [Wiosna], a newly founded progressive 

liberal party, Together [Razem], a new-left party and populist Kukiz 15 political movement 

led by a onetime rock singer Paweł Kukiz, were not mentioned at all. 

 

Out of 48 trailers of news items (3-4 daily) introduced at the beginning of the programme to 

signal the main news themes, 30 were related to elections. Among them 20 (positive or 

neutral) were about PiS, 9 (all negative) related to European Coalition, the rest did not 

concern elections.  

 

Jarosław Kaczyński, the PiS party leader, was the most visible politician in „Wiadomości”, 

with the longest and most frequent coverage. His picture and voice (PV) appearances 

reached 12 min 18 sec. i.e. 11% of all PVs in the monitoring period. His PVs were repeated 

several times. On May 12 he was present in 3 news items for 2 min. 2 sec., next day in 4 

news items for 2 min. 5 sec. including an excerpt from a 13 minutes long interview for a late 

breakfast nonpolitical TVP programme. For two weeks the only day without the leader of the 

ruling party in “Wiadomości” was May 14. On the last day before mandatory “election 

0 

5 

10 

15 

20 

25 

PiS KE Konfederacja Wiosna Kukiz Lewica 

Number of news trailers by committees and tone 
"Wiadomosci", May 10-23, 2019 

 

Positive Neutral Negative 

0 
20 
40 
60 
80 
100 
120 
140 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 

To
ta

l d
u

ra
ti

o
n

 o
f 

P
V

s 

To
ta

l n
u

m
b

er
 o

f 
P

V
s 

PVs of Jarosław Kaczyński in "Wiadomości"  
10-24 May 2019  

Total duration of PVs Total number of PVs 



 
3 

 

silence” (May 24), Kaczyński was invited for an interview to the post-news programme  

“Wiadomości’s Guest” which was introduced in the main news for 8 min. 32 sec. This raised 

his total PV time in “Wiadomości” to 21 minutes. 

 

Among the five most frequently covered politicians in “Wiadomości” were the leaders of the 

ruling party: Jarosław Kaczyński, Beata Szydło, Zbigniew Ziobro and Joachim Brudziński. The 

leader of the oppositional European Coalition, Grzegorz Schetyna, was the fourth in the 

ranking, prime minister Mateusz Morawiecki was the sixth, seventh and eighth were 

president of the Council of Europe, Donald Tusk and Rafał Grupiński, an MP from the Civic 

Platform (recorded by a hidden camera during street demonstration on May 18 and 

broadcast by “Wiadomości” for 7 consecutive days). The first ten was closed by the 

president Andrzej Duda and Mariusz Błaszczak, a minister of defence from PiS.  

During the monitoring period 21 politicians appeared in the „Wiadomości’s Guest” slot ran 

at the end of the news (a several minutes announcement of a talking heads programme 

broadcast daily after the main TV news in the 24h news channel TVP Info). 13 of them were 

from PiS, 4 from the opposition parties: Nowoczesna and Peasant Party (PSL) - members of 

the European Coalition, and 4 from right-wing populist Kukiz15 association. This gave their 

electoral committees 64% and 18% of coverage respectively. 

 

 

0,0% 2,0% 4,0% 6,0% 8,0% 10,0% 12,0% 

Jarosław Kaczyński 

Zbigniew Ziobro 

Joachim Brudziński 

Donald Tusk 

Andrzej Duda 

Ewa Kopacz 

Włodzimierz Cimoszewicz 

Robert Biedroń 

Jacek Saryusz-Wolski 

Władysław Kosiniak-Kamysz 

Anna Zalewska 

Tadeusz Zwiefka 

Percentage share of all PVs 

Share of politicians' PVs (red-PiS, blue-opposition)  
in „Wiadomości”, May 10-24, 2019 



 
4 

 

 

Part two: Qualitative analysis  

During the monitoring period the following patterns of presentation and editing of news 
items in “Wiadomości” were observed:  

 

1. Clustering and reinforcing news positive for the ruling party and negative for the 

opposition  

May10 May11 May12 May13 May14 May15 May16 May17 May18 May19 May20 May21 May22 May23 

    
         

    
     

       

  
 

    
     

   

  
   

          

  
  

                      

   

  
 

  
   

          

  

    
 

  
 

  
   

    
   

 
    

 
  

 
  

    

  
   

 
  

    

  
  

  
 

    

  
      

  
  

  
 

    

          

  
 

    

 

Positive news and opinions for PiS and the government are marked in green. News and 

opinions negative for the European Coalition are marked red. No colour refers to foreign 

news (there were only 3 such items) and for neutral information (non-political: weather, soft 

news, sport etc.).  

The news items of positive or negative undertone were arranged in clusters of two, three or 

more of the same undertone presented one after another. A cluster of 6 news items positive 

for PiS was broadcast on May 22, clusters of 4 news items negative for European Coalition 

were broadcast on May 15, 17, 23 and 24. Out of 14 days of monitoring only in 5 cases the 

first news items positive for PiS were not reinforced by the next ones of the same 

64% 

18% 

18% 

„Wiadomosci Guests", 10-23 May 2019 



 
5 

 

undertone. Only 12 news items out of 173 negative for European Coalition were not 

reinforced by another news item of the same negative undertone.  

2. Omission of captions introducing politicians as candidates for EP 

In pre-election period there is a good practice in electronic media to mark politicians being 

showed in news and other programmes as “elections candidates”, no matter why they are 

being shown. “Wiadomości” were not following this good practice. In some reports PiS 

politicians are marked as „election candidates” , in others not marked. In pictures below 

from May 16, all of them have no election captions.  

 

3. Repeating selected news items on successive days  

LGBT. A conversation between Rafal Grupinski, one of the leaders of the European Coalition, 

and two TV reporters pretending to be march’s participants was recorded by a hidden 

camera. He was shown talking to two supposed sympathisers at a pro-European Coalition 

demonstration on May 18. They asked him about the coalition’s tactics in coming months on 

easing gay marriage and adoption of children by same sex couples. Grupinski is heard to say 

that the Coalition has to be cautious with moving ahead on this front because of the 

sensitivity of this issue in conservative rural areas and small towns. The item was shown in 7 

successive broadcasts of “Wiadomości”. 



 
6 

 

 

Pedophilia. “Wiadomości” never directly mentioned a documentary “Don’t tell anyone” 

produced by Marek and Tomasz Sekielski about priests-pedophiles and their victims with a 

premier on Youtube on May11. The film had over 20 million viewings on YouTube during the 

monitoring period. “Wiadomości” restricted its coverage to passing mentions of pedophilia 

woven into other items. On May 12 they presented a Ministry of Justice table with a 

category of professions of convicted pedophiles where the largest category constituted 

people with no training followed by bricklayers and plumbers. No priests were among these 

groups. 

 

Holocaust and German war crimes compensation. During the election campaign the far 

right Konfederacja coalition ran a campaign warning that Jews in the United States claim 

compensation for their pre-war property which had belonged to Jewish people who had left 

with no surviving heirs. The US has passed a law numbered 447 which could lead to such a 

compensation being demanded of Poland by Jewish organisations. In “Wiadomości” the 

information of 447 bill was linked to Poland’s material losses caused by Germans during 

World War II.  

date Caption  

May 18 Donald Tusk gets involved in Polish domestic politics 

May 19 The opposition hides its plans on LGBT rights 

May 20 Donald Tusk contravenes EU principles 

May21 LGBT people no longer trust the Civic Platform 

May 22 Grupinski is sincere  

May 23  The European Coalition is hiding its true intentions 

May 24 The Civic Platform is not sincere about bringing in the Euro 

Date Title  

11 maja Opposition double standards  

12 maja In defense of Christian values  

13 maja Zero tolerance for pedophiles  

14 maja The government intensifies fight against pedophiles 

17 maja Argument of power instead power of argument  

15 maja  Government to introduce severe penalties for pedophiles 

16 maja  Opposition seeks to delay fight against pedophiles 

17 maja  Opposition blocks fight against pedophiles 

19 maja Zero tolerance for pedophiles 

21 maja Zero tolerance for pedophiles 

22 maja Fight against pedophiles continues 

24 maja Three Civil Platform politicians sentenced for pedophilia  

Date Title  

May 12 NO for claims addressed to Poland 

May 13 Rejection of Jewish claims  

May 21 Polish NO to undue claims  



 
7 

 

 

 

The Euro. During the campaign PiS warned that the opposition allegedly plans to join Euro 

zone against people’s wish and pledged they would never agree to such a move harmful for 

Polish economy and Poles’ wellbeing.  

Date Title  

May 16  Despite soaring prices, opposition wants Euro 

May 17 Opposition wants Euro against Poles’ wishes  

May 22 National Bank head says no to Euro  

May 23 Germany the main beneficiary of the Euro 

May 24 Civic Platform zigzags on the Euro 

 

On May 25, the day before the election, which by electoral law is bind to be free of election 

campaigning, “Wiadomości” ran an item from Bari in southern Italy which was supposed to 

suffer economically because of the introduction of Euro. It also  reported that 116,000 Poles 

had left the UK because of Brexit. The guests of “Wiadomości”, experts known for sympathy 

for PiS, discussed whether Poland should introduce Euro currency. As this subject had been 

used by PiS to attack the opposition during the campaign, it is a moot point whether this was 

election item on a day when campaign subjects should not be aired. 

Poland’s economic successes. During the electoral campaign “Wiadomości” were 

broadcasting a number of overviews and news items showing successes of the government 

economic policy as well as success of state-owned companies. 

Date Title  

May 10 100 billion PLN for health care 

May 10  Poland leads in EU funds spending 

May 11  Poland leads in EU funds spending 

May 13  Big investment in infrastructure  

May 15 Fast growth of Polish economy 

May 20  Poland is attractive for investors  

May 21 Investment in Pomerania  

May 22  Profits and development  

May 24 Differing visions of Poland’s development  
 

Civic Platform. Almost on each day in the monitoring period “Wiadomości” ran items that 

criticized the past and present performance of the leading opposition party Civic Platform. 

There were days when the news programme ran such items twice. The materials regarding 

the Civic Platform were characterized by the regular use of epithets such as “total 

opposition”, “scandals”,  “roguery”, “betrayal”, “unfulfilled promises” and absence of any 

balancing opinions. The party criticized  were not given possibility to refute the attacks.  At 

the same time there was a  lack of even modest criticism of PiS . 

May 21 Bill for German atrocities  

May 23 Will opposition agree to compensate Jewish people? 



 
8 

 

 

Date Title  Explanation 

May 10  Mysterious circumstances of 
Cimoszewicz’s traffic accident  

Włodzimierz Cimoszewicz, ex-
prime minister, was number 1 on 
the European Coalition slate in 
Warsaw  

May 11  Opposition double standards  Opposition on gay marriages – 
conversation recorded from 
hidden camera 

May 12  In defense of Christian values an image of Black Madonna with 
rainbow halo presented as a crime 
and attack on Christian values 

May 15  Civic Platform policy mistakes and 
failures  

Recalling all accusations against CP 

May 17  Will Cimoszewicz resign from running? Recalling his traffic accident  

May 17  All Civic Platform scandals Recalling all accusations against CP 

May 18  Donald Tusk gets involved in Polish 
domestic politics 

Report from opposition march in 
Warsaw 

May 18  Civic Platform betrays its own principles  17th anniversary of CP birth 

May 19  Donald Tusk breaks EU norms Recalling opposition march in 
Warsaw 

May 19  Civic Platform makes empty 
declarations 

Recalling CP foundation statement 
from 2003 

May 20  Unfulfilled Civic Platform promises  Recalling CP foundation statement 
from 2003 

20 May  All Civic Platform scandals Recalling all accusations against CP 

May 23  Is European Coalition hiding its 
programme? 

Archive shots with CP politicians 

May 24 Schetyna mocks government aid for 
flood victims  

Recalling lapses and ill-judged 
statements by opposition 
politicians during previous floods 

May 24  What are they saying about Tusk in 
Brussels? 

Plug of TVP Info programme  

 

4. Using non election items to build support for the ruling party in the election 

13 May, 4th item “Poland’s frontiers are well guarded”. This items showed PiS successes in 

maintaining national security and the successes of its security services. It showed Jarosław 

Zielinski, the deputy minister of the interior and a candidate to the EP.  The fact that he is 

running was not mentioned in the item. 

13 May, 7th item „Polish aid to war victims” Beata Kempa, the foreign aid minister and a PiS 

candidate to the EP was shown for 2 minutes plus a further 1 min. 25 sec. as the 

“Wiadomości” guest. There was no mention that she is a candidate in the election. 



 
9 

 

15 May, 2nd item “The teachers’ strike hurts pupils” showed the results of an opinion poll 

commisioned by “Wiadomości”. 53 per cent of Poles said that the strike had a negative 

impact on pupils. This gave “Wiadomości” the opportunity to invite Anna Zalewska, the 

minister of education,  according to the teachers trade union a person responsible for the 

strike, as “Wiadomości” guest. The fact that she is a candidate to the EP was not mentioned. 

16 May, 1st item “500 PLN a month for each child from July 1”  - on expanding the 500 PLN 

benefit paid for the second and further children in a family to the first one as a part of the 

government programme announced during electoral campaign. The item showed the 

president signing the bill and three PiS ministers in charge of the move: Beata Szydło, 

Elżbieta Rafalska and Joanna Kopińska all running to the EP. None of whom were identified 

as candidates to the EP. 

5. Running PiS election materials  

May 11. A PiS party convention from Bydgoszcz showed the PiS election pledges table 

supported by an off screen commentary „the pledges come down to the construction of a 

just state where its citizens live in solidarity with each other”. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
10 

 

1 386 zł 
1 475 zł 

1 598 zł 1 693 zł 

2015 2016 2017 2018 

Disposable income per person 

 

May 12: Material on European Coaliton Szczecin’s convention finishes with images coming 

from an official PiS Twitter account. 

6. Misleading graphics 

May 14. “Poles can afford to spend more”. The line of the graph showing per capita 

disposable income growth rises steeply in the first graph, but growth in fact is much flatter, 

as shown in the second graph. 

 

7. Fake news 

May 24. „He is scornful of Poland and Poles. Tusk is damaging Poland” says in French a 
young man introduced as „journalist from Belgium” in a plug for the TVP Info programme, a 
24 hours public service news hours channel. Actually, as revealed by independent 
journalists, Sebastien Meuwissen was an intern in TVP’s second channel. He speaks Polish 
fluently, works for the Visgerad Post portal and gives Warsaw as his place of residence on his 
Facebook profile.  

1 386 zł 

1 475 zł 

1 598 zł 

1 693 zł 

2015 2016 2017 2018 

Disposable income per person 



 
11 

 

 

8. Visual and sound manipulations which favored Law and Justice 
Jarosław Kaczyński was invariably shown in wide lense shots being applauded as he entered 
and left meetings. Whereas whenever Grzegorz Schetyna, his opponent was shown,  there 
was scant or muted applause or enthusiasm shown. Visuals of the opposition leader are 
often badly lit and close up. “Wiadomości” exposed lapses, facial grimaces and ill-judged 
gestures made by politicians of opposition parties. 

 

9. News which showed PiS in a bad light was left out  

May 20, 3rd item: “Gazeta Wyborcza political attack”. The front page headline in the 

newspaper is not shown. The story, which reports business deal of the PiS prime minister 

who purchased land cheaply from the Catholic Church in the 1990s with huge profit, is 

shown on an inside page, where the headlines are smaller. The item includes a quote from 

the prime minister’s lawyer, there is no comment from the  authors of the piece of the 

opposition, what is actually a rule in any item which refers to  PiS. 

“Wiadomości” did not inform on the report of the National Chamber of Audits (NIK) which 

criticised the school reform carried out by minister Anna Zalewska, PiS candidate to the EP 

or about two critical biographies of the prime minister published during the campaign.  



 
12 

 

May 20, 3rd item: “Gazeta Wyborcza political attack”. The front page headline in the 

newspaper is not shown. The story, which reports business deal of the PiS prime minister 

who purchased land cheaply from the Catholic Church in the 1990s with 10 000 percent 

profit, is shown on an inside page, where the headlines are smaller. The item includes a 

quote from the prime minister’s lawyer, there is no comment from the  authors of the piece 

of the opposition, what is actually a rule in any item which refers to  PiS. 

“Wiadomości” did not inform on the report of the National Chamber of Audits (NIK) which 

criticised the school reform carried out by minister Anna Zalewska, PiS candidate to the EP 

or about two critical biographies of the prime minister published during the campaign. 

10.   Edition of “Wiadomości” on the last day of the election campaign, Friday,  May 24 

This was the day when “Wiadomości” lasted for almost 45 minutes, 15 minutes longer than 

the regular half an hour. The three quarters of an hour included 12 minutes devoted 

exclusively to Jarosław Kaczyński, the PiS leader. There were 16 items of which 11  refered to  

the elections and these took up 86 per cent of air time. The head of PiS appeared in three 

items. He spoke in the news for a total of 9 minutes and 13 seconds. Most of the issues 

covered thad day were a re-run of the themes which had been propagated during the 

previous two weeks. The first four items concentrated on the floods which struck Poland 

during the last few days of the campaign. The last of the flood items criticized the opposition 

leaders for their remark that PiS politicians had posed with flood victims to build their 

support for their campaign.  



 
13 

 

A TVP camera caught Grzegorz Schetyna, the opposition leader, taking a bun which from a 

basket for flood victims. The lapses and ill-judged statements by opposition politicians during 

previous floods, some as remote as 1997, were quoted.  

A headline saying „three Civic Platform politicians sentenced for pedophilia” was followed by 

a report from the Senate where Zbigniew Ziobro, the justice minister, was shown arguing for 

changes to the penal code which aimed to raise prison sentences for pedophilia crime. Once 

again “Wiadomości” ran a film clip showing Daniel Cohn Bendit praising pedophilia 4 

decades ago and his current meetings with Polish opposition politicians. 

„The Civic Platform fails to give a clear answer as to its position on the euro” ran the 

headline as a candidate from the opposition European Coalition dithered in response to 

questions on the euro in a TVP debate the previous day. As on most previous editions on the 

news Rafał Grupiński from the Civic Platform recorded from hidden camera while revealing 

his party’s strategy on furthering LGBT freedoms was shown.  

„Konfederacja” - the far right nationalist alliance which PiS saw as seriously eroding its vote -  

was shown to be thanking its allies abroad. The “Wiadomości” anchor quoted Jarosław 

Kaczyński saying that there will be no coalition between PiS and Konfederacja because it is a 

pro-Russian party. The next item was on the new internet copyright law an issue which 

triggered young people and Konfederacja’s  voter discontent. The item informs viewers that 

the government will be appealing against the new law to the European Union Court of 

Justice in Luxembourg.  

The last item spoke of ‘differing visions of Poland’s development”. It informed viewers that 

all of Poland’s 8 million old age pensioners had received an extra pension payment worth 

888 PLN in the month before the poll promised by the leader of PiS at the beginning of the 

campaign to the EP. On top of that “Wiadomości” inform that unemployment is falling and 

the economy is growing. 

Finally, there is an interview with „Wiadomości”  guest Jarosław Kaczyński. The questions by 

the anchor follow the pattern of the last two weeks of the PiS campaign: the floods, the 

euro, gay marriage, Jewish property claims, 80 billion PLN to be spent on PiS social 

programmes, economic development. None of the questions challenge the interviewed. To 

one of them the leader of the ruling part replies “I think I have just answered that ”. At the 

end of the conversation he praises the anchor (known as his favourite) who had excused 

herself for her soar throat “You made it, you really made it”. 



 
14 

 

 

11.  Conclusions 

The monitoring of “Wiadomości” TVP conducted from May 10-24 demonstrated that the 

main public TV news programme failed to observe during the electoral campaign the 

conditions of article 21.1 of Poland’s Law on radio and tv which requires public service 

television to be „pluralistic, unbiased and independent”. 

Qualitative and quantitative analysis of “Wiadomości” indicates that the programme ran 

content which favoured the ruling party and omitted, downplayed, ridiculed or vilified the 

opposition parties candidates and politicians by the use i.a. of fake news, picture and sound 

manipulations.  

Monitoring findings, such as the massive disproportion in time devoted to the different 

parties by „Wiadomości” and the one sided presentation of party candidates allows us to 

conclude that “Wiadomości” not only failed to fulfill the legal requirements of impartiality, 

balance, pluralism and independence, but also ran and exposed the ruling party propaganda 

materials which constitutes a violation of the Electoral law. The agitation for the particular 

electoral committee is reserved for election committees and should be paid for and included 

in election expenses which are limited by law.  

--- 

Monitoring of „Wiadomości” was conducted by the team of observers from Journalist 

Society [Towarzystwo Dziennikarskie] led by Andrzej Krajewski, the head of the monitoring 

team, with the support and cooperation of Stefan Batory Foundation. The methodology of 

the monitoring was developed with the support of Wojciech Mazowiecki, Stefan Batory 

Foundation’s expert. The results of the observations were distributed twice during the 

monitoring: on May 17th - on the first week of monitoring and on May 24th - on the second 

week. The final report is published on: www.towarzystwodziennikarskie.pl and 

www.batory.org.pl 

 

Andrzej Krajewski 

head of monitoring team of journalists 

 

mail: krajewski.andrzej@gmail.com 

 

http://www.towarzystwodziennikarskie.pl/
http://www.batory.org.pl/
mailto:krajewski.andrzej@gmail.com

