kontakt

maszglos@batory.org.pl
Joanna Załuska, dyrektor
tel. 22 536 02 76

Zobacz także

Monitoring kampanii wyborczych w mediach publicznych

Szczególna rola w umożliwieniu obywatelom podjęcia świadomej decyzji wyborczej przypada programom informacyjnym telewizji, a zwłaszcza telewizji publicznej, na której spoczywa obowiązek zapewnienia rzetelnej i bezstronnej informacji o wyborach i kandydatach do organów władzy. Dlatego w okresie kampanii wyborczych prowadzimy monitoring programów informacyjnych TVP, sprawdzając, jak realizowane jest zadanie informowania obywateli o kandydatach do organów władzy publicznej.

W ramach monitoringu badany jest czas, jaki poszczególne serwisy informacyjne poświęcają kampanii wyborczej, komitetom wystawiającym kandydatów i kandydatom oraz oceniany jest kontekst, w jakim są oni przedstawiani (neutralny, negatywny bądź pozytywny). Badane są także relacje zachodzące między czasem i sposobem prezentowania kandydatów.

Monitoring Wiadomości TVP w okresie kampanii do Parlamentu Europejskiego, maj 2019

W okresie 10 – 24 maja 2019 prowadziliśmy monitoring głównego wydania programu informacyjnego Telewizji Publicznej o godzinie 19.30. Celem monitoringu było sprawdzenie,  jak TVP wywiązuje się z obowiązku przestrzegania w swoich audycjach wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności (art.21.1.ustawy o radiofonii i telewizji).  Monitoring prowadzony był przez zespół Towarzystwo Dziennikarskiego  przy wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego według wspólnie opracowanej metodologii.  Zliczany był czas poświęcony materiałom wyborczym, w tym czas poświęcany każdemu komitetowi wyborczemu i każdemu z jego kandydatów, a także tzw, ”setki” w tematach wyborczych w podziale na komitety wyborcze. Oceniany był kontekst, w jakim kandydaci byli przedstawiani (neutralny/pozytywny/negatywny). Odnotowywane były przypadki agitacji wyborczej, manipulacji obrazem i dźwiękiem, fałszywych informacji, opuszczeń istotnych tematów i wydarzeń.

wersja polska [PDF]
wersja angielska [PDF]

Wcześniejsze monitoringi

W latach 2005 i 2010-2014 prowadziliśmy monitoring programów informacyjnych TVP sprawdzając, jak telewizja publiczna realizuje zadanie informowania obywateli o kandydatach do organów władzy publicznej. W ramach monitoringu badaliśmy czas, jaki poszczególne serwisy informacyjne głównych stacji telewizyjnych poświęcały kampanii wyborczej komitetów wystawiających kandydatów i kandydatom oraz ocenialiśmy kontekst, w jakim byli oni przedstawiani. Badaliśmy także relacje zachodzące między czasem i sposobem prezentowania kandydatów. W trakcie monitoringu przedstawialiśmy raporty tygodniowe z jego przebiegu, a po zakończeniu wyborów – raport końcowy podsumowujący całość badań.

Raporty końcowe podsumowujące badania publikowane są po zakończeniu wyborów.

•    Monitoring programów informacyjnych TVP, TVN i Polsat w wyborach parlamentarnych 2011
•   
Monitoring programów informacyjnych TVP w wyborach samorządowych 2010
•   
Monitoring programów informacyjnych TVP w wyborach prezydenckich 2010
•   
Monitoring programów informacyjnych TVP w wyborach samorządowych 2006
•   
Monitoring of elections television news in Poland 2006-2011 - Report


Copyright © Fundacja Batorego
Drukuj stronę
Do góry