Kontakt

Joanna Załuska, dyrektorka
tel. 22 536 02 76
Alicja Zaczek-Żmijewska
22 536 02 62

Kampanie społeczne

Pod koniec 2018 roku wraz z Kulturą Niepodległą zainaugurowaliśmy kampanię społeczną "Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską". Zadaliśmy 100 pytań na stulecie niepodległości. Jaka jest Polska? Czym Polki i Polacy różnią się od siebie, a co ich łączy? Zaprosiliśmy Polki i Polaków do wspólnej zabawy i refleksji na podsumowanie jubileuszowego roku.

Pomysł na kampanię wziął się ze zmęczenia wszechobecną opowieścią o dwóch wrogich plemionach, a także z potrzeby radosnego i mniej oficjalnego świętowania odzyskania niepodległości.

 – „Nie chcemy udawać, że nie ma podziałów. Jest ich znacznie więcej niż nam się wydaje. Podobnie jak łączących nas podobieństw, o których na co dzień zapominamy. W wielu kwestiach jesteśmy różni. To normalne. Nie musi to jednak prowadzić do nieprzekraczalnych podziałów czy wzajemnej nienawiści. Święta są dobrą okazją, żeby o tym przypomnieć” – wyjaśnia Joanna Załuska dyrektorka programu Masz Głos, Masz Wybór Fundacji im. Stefana Batorego.

Podstawowym elementem kampanii jest strona internetowa www.jakajestpolska.pl z quizem zawierającym setkę pytań do internautów – o sprawy ważne, ale również dotyczących naszego codziennego życia. Internauci mogą sprawdzić, na ile ich odpowiedzi są zbieżne lub różnią się od opinii Polek i Polaków zebranych w reprezentatywnym internetowym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2018 przez firmy badawcze Diffrence i Ariadna. Sondaż dotyczył poglądów Polaków na zagadnienia związane z historią, religią, rodziną, stylem życia. Pytania dotyczyły m.in. związków partnerskich, smogu, finansowania in vitro, emigracj i z Polski, pracy i rodziny. Zebrane odpowiedzi podważają obiegowe opinie o naszym społeczeństwie jako walczących plemionach: konserwatystach zantagonizowanych z liberałami. Akcja ma również swoich Ambasadorów, którzy udostępnili swoje odpowiedzi na pytania z quizu; są one dostępne na stronie internetowej kampani.

Pełne wyniki badań

Każde ze stu pytań przynosi zaskakujące wnioski na temat Polek i Polaków.

Odpowiedzi to gotowy materiał dla mediów. Na dodatek pojawiamy się na koniec roku i na koniec obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. Jeśli ktoś szukał atrakcyjnego podsumowania, to właśnie dostaje je na tacy.” wyjaśnia Grzegorz Markowski odpowiedzialny za strategię kampanii.

„Dbaliśmy o to, aby pytania były proste, czasami zabawne i żeby dotyczyły zarówno sfery sacrum, jak i profanum. Chcieliśmy uciec od elitarności i przeintelektualizowania” - mówi Grzegorz Kasdepke, prezes inicjatywy Kultura Niepodległa. „Pewnie każdy przygotowałby odrobinę inny zestaw stu pytań. Ale to także wpisuje się ideę kampanii „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”. Diagnozowanie skomplikowanych różnic dzielących społeczeństwo pozostawiamy naukowcom. A sami skupiamy się na szukaniu podobieństw. I na oczywistym wniosku - bez różnic nie byłoby Polski!”.

Kampanię wsparły: TVN, onet.pl, radio Zet, gazeta.pl.
Przy przygotowaniu kampanii pro bono pracowało wiele firm, którym bliska była idea kampanii: DDB&tribal, CPC: Brand Consultans, Huncwot, Juice, Televisor, Difference, Ariadna, Moodage, PHD Media Direction.

Więcej na www.jakajestpolska.pl


Konkurs „Nowe Spojrzenie na Polskę”

W ramach kampanii ogłosiliśmy konkurs dla dziennikarzy za esej będący interpretacją wyników ogólnopolskiego sondażu oraz ankiety towarzyszących kampanii społecznej „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”.

Praca konkursowa nie mogła być nigdzie wcześniej publikowana, a jej autorem mógł być tylko dziennikarz. Jury w składzie: Edwin Bendyk - przewodniczący jury, Max Cegielski, Magdalena Grzebałkowska, Agnieszka Szydłowska, Bartosz Węglarczyk, przyznało jedną główną nagrodę Bartoszowi Kozdębie za tekst „Tożsamość porwana”.

Zdaniem jury, autorowi zwycięskiego eseju udało się trafnie spuentować wyniki badania. Zdaniem Bartosza Kozdęby w sondażowych odpowiedziach zaznacza się katolicyzm, który jest historycznie wdrukowany w tożsamość Polek i Polaków, podobnie jak bliskie nam słowa „Solidarność” czy „Bóg, honor, ojczyzna”, natomiast nie widać przełożenia stojących za nimi idei na zachowania w życiu codziennym. „Większość z nas ma zlaicyzowaną świadomość, a katolickie przyzwyczajenia” – pisze Bartosz Kozdęba. Autor ocenia więc, że „tożsamość Polaków jest porwana” i zastanawia się czy „jest w Polakach jakiś rodzaj dualizmu?”. Nagroda to 5,5 tys. złotych oraz publikacja eseju w portalu Onet.pl.

Esej Bartosza Kozdęby „Tożsamość porwana” opublikowany w portalu Onet.pl

Regulamin konkursu
Informacja prasowa o wynikach konkursu


Copyright © Fundacja Batorego
Drukuj stronę
Do góry