
rokuratura i rzecznik praw obywatelskich popierają "Rzeczpospolitą" 
 

W interesie społeczeństwa 
 
Prokuratura wystąpi o uchylenie zakazu publikowania informacji na 
temat człowieka zamieszanego w wyprowadzanie pieniędzy z PZU 
nałożonego na "Rzeczpospolitą". - Wymaga tego interes społeczny i 
wolność mediów - mówi minister Grzegorz Kurczuk. Do postępowania 
włączył się również rzecznik praw obywatelskich. 
 
- Zakaz publikacji jest wprawdzie przewidziany w kodeksie postępowania 
cywilnego, ale moim zdaniem powinien być wydany tylko, gdy jest bardzo 
duże prawdopodobieństwo naruszenia dóbr osobistych - mówi Grzegorz 
Kurczuk. Minister obawia się, że zbyt pochopne stosowanie zakazu mogłoby 
zagrozić wolności słowa. - Z przerażeniem myślę, że gdyby o zakaz publikacji 
występowali wszyscy obrażeni na media, i gdyby ten zakaz był prewencyjnie 
wprowadzany, to mielibyśmy nie tylko cenzurę nałożoną na media, ale 
sparaliżowałoby to podstawowe zasady demokracji, a na pewno wolność 
słowa i prawo do informacji. 
 
 Ministerstwo skontroluje także tryb wydania postanowienia w IV Wydziale 
Cywilnym warszawskiego Sądu Okręgowego. 
 
 Do postępowania przyłączył się też wczoraj rzecznik praw obywatelskich 
prof. Andrzej Zoll. Wcześniej prof. Zoll w rozmowie z "Rz" powiedział, że 
decyzja warszawskiego sądu narusza konstytucyjny zakaz wprowadzania 
cenzury prewencyjnej. - Jeszcze dziś wyślemy pismo do sądu - mówi 
Grzegorz Rząsa z biura RPO. 
 
 Warszawski Sąd Okręgowy zabronił "Rz" publikowania jakichkolwiek 
informacji o negatywnym bohaterze naszej publikacji "Tajne konta byłych 
szefów PZU" (13 października 2003 r.). Ujawniliśmy w niej, że pieniądze 
wyprowadzone z PZU trafiły na konta w rajach podatkowych, należące m.in. 
do Grzegorza Wieczerzaka i Władysława Jamrożego. Dotarliśmy do kilkuset 
stron poufnych dokumentów. 
 
 Kilka dni po publikacji, jeden z negatywnych bohaterów tekstu złożył 
wniosek o wydanie gazecie zakazu publikowania dalszych informacji na 
swój temat. 29 października sąd oddalił wniosek o zakaz informowania, ale 
17 listopada sąd poparł drugi wniosek i zabronił "Rz" publikowania 
jakichkolwiek informacji na temat tego człowieka. Zakaz objął także 
anglojęzyczny miesięcznik "Poland Monthly", którego dziennikarz Preston 
Smith, współpracował z nami przy pisaniu tekstu. 
 
 Postanowienie sądu wywołało oburzenie prawników i dziennikarzy. We 
wtorek "Rz" odwołała się od postanowienia sądu. 
 



Bertold Kittel 


