FUNDACIJA
IM.STEFANA BhTO REGO

Report from monitoring of selected TVP

information newscasts at the time of local elections 2006

1. Summary

The report presents Batory Foundation autumn 2006 media monitoring project, under which
two nationwide Polish public TV news bulletins and five local news bulletins were being
monitored at the time of local elections.

The main conclusions of the monitioring are as follows: in her news programmes Polish
public TV devoted much more attention to the government side than to the opposition side; in
the main news bulletin the ruling party was being shown twice as fregent as the main
opposition party and three times more than any other party.

In local TVP programmes the incumbents were also being shown preferentially, but only if
local authorities were from the party ruling nationwide (Law and Justice — PiS). In towns
where other parties were ruling: Gdansk — Citizens Platform, PO and Cracow — social
democrats, LiD, their presence in TVP local news was smaller than the presence of PiS.

This is not enough, though, to say that the current TVP is closer to the authorities than it used
to be in the past, because no such independent media monitoring projects were conducted
before. However, TVP has her own data of Program Monitoring Unit, which it may like to
share. It is also not known how different TVP coverage is from the treatment of political
parties by her leading competitors, private TV stations Polsat and TVN, because the
comparison media monitoring studies were also not done yet.

The Batory Foundation Media Monitoring project brought also examples of missing
important news by TVP and manipulation of texts and pictures in the election campaign
coverage. The observers noted lack of in-depth information about self-government and its
responsibilities.

The monitoring results gave enough ground to ask national broadcasting authority (KRRiT)
about proper fulfilling of public media role by TVP, especially in keeping the balance of
equal access to TVP for the political parties. Thanks to the coverage in the media the
monitoring project already caused a correction of local TVP programme in Warsaw to the
more balanced one.



2. TVP’s own monitoring

TVP’s Programme Monitoring Unit registers time of presence in TVP programmes of state
authorities (president, prime minister, cabinet members), politicians, trade and employers
unions’ leaders. It also registers the presence in information bulletins and other political
programmes of TVP of political parties representatives, ministers, prime minister, president
and officials from their chancelleries and marshalls of both chambers of Paliament.

In October 2006 these data proved that the most frequently shown on TVP were: PiS
politicians, ministers, PO politicians, prime minister, LPR (coalition party) politicians,
Samoobrona (coalition party) politicians, SLD (opposition party) politicians.

Table 1
Politicians in TVP nationwide information bulletins, October 2006

PiS Minist. PO PM. LPR Sam. SLD Pres. Pres. PSL Sejm
Chanc. Marsh.

[Time 1:14:49 ] 1:02:56 | 0:32:27 | 0:25:15 ] 0:23:49 | 0:23:05 | 0:13:06 | 0:13:05 | 0:11:45] 0:09:19 | 0:01:49

Percent. 25 22 11 9 8 8 5 4 4 3 1

Source: TVP’s Programme Monitoring Unit.

If you add the shares of the government, ruling coalition political parties, the president and
Sejm marshall (all from the ruling coalition) they add to 81 percent, while the biggest
opposition party PO had 11 percent.

TVP’s Programme Monitoring Unit also monitored presence of politicians in nationwide TVP

information programmes from Oct. 16 to Nov.25, 2006 (election time).

Table 2
Politicians in nationwide TVP information programmes from Oct. 16 to Nov. 25, 2006

PiS PM. Govt. PO Pres. LPR SLD Sam. | Center | Pres. PSL
party. | Chanc.

Time 3:25:54 | 2:55:05 | 2:41:19 | 1:12:15 | 1:06:31 | 0:55:44 | 0:28:58 | 0:25:18 | 0:22:59 | 0:12:47 | 0:08:53

Percent 25 21 19 9 8 7 3 3 3 2 1

Source: TVP’s Programme Monitoring Unit.

Added shares of PIS and coalition parties (LPR and Samoobrona), prime minister, other
ministers, the president and his chancellery were 85 percent. By the coveraghe PiS beats PO
3:1 and SLD 8:1. However, this accounting did not include the popularity factor: party’s
presence for one minute at midnight equaled its one minute presence in prime time. There
were examples of pushing opposition politicians into worse time slots, when the audience is
minimal.

3.1. Electronic media monitoring method by Batory Foundation

The monitoring method was based on American National Democratic Institute (INDI)
textbook: ,,Media Monitoring to Promote Democratic Elections”.




Batory Foundation focused on news programmes of TVP because of their high popularity;
only the parties represented in the Parliament were accounted for plus local parties, if they
had candidates in local elections. The time was also accounted for the parties when their
politicians serving as ministers, mayors, prime minister and others, were on the air. Only the
president’s time was counted separately, however one can discuss it because the president is
a twin brother of prime minister and they both look very much alike. During the monitored
period the president’s P/Vs (picture plus voice) took 395 sec. in TVP1 news (he was shown
23 times) and 255 sec. in TVP2, shown 14 times.

During the project the main news bulletins of TVP1 (Wiadomosci) and TVP2 (Panorama)
were monitored, as well as five local TVP newscasts in Warsaw, Bialystok, Gdansk, Szczecin
and Cracow. Each programme was evaluated by three journalists - observers, and their grades
were averaged. The observers noted number and length of all political stories in the news
bulletin, their order in the programme (first, second,...), whether it was announced in the
headlines (if yes - for how many seconds), number and time of full coverage (P/V) for each
political party. In local news all election materials were accounted for plus other stories, if the
candidates were present in them. In nationwide news all political materials were accounted for
with elections materials as a part of them. The time was accounted for a political party also
when her minister/mayor was on air. The time of a story included its introduction by the
anchor. All P/V’s were measured and accounted for, but only politicians P/Vs were alloted to
political parties.

In qualitative analysis the observers evaluated: the tone (positive, neutral, negative on scale
from +2 to -2), level of detail (scale 1-3), level of understanding by viewers (scale 1-3),
balance with other voices and points of view (scale 1-3), up to date (no or yes if news was
from the last 36 h.) and manipulation understood as willingly and secretly done infringment
of proper information rules done to achieve a certain goal The observers also noted
ommissions of important news of the day, as a prime form of manipulation.

3.2. Execution of monitoring

The monitioring took place from October 16, 2006 until November 26, 2006 with exception
of Gdansk, where the major was elected in the first round, on November 12th. TVP publishes
the news bulletins on her webpage (www.tvp.pl), so it was easy to measure the stories and
P/Vs on the screen with stop function in. All watched programms were recorded on DVD
discs and archived. The observers were sending their daily observation Word sheets by e-mail
to Batory Foundation, where the results were averaged and introduced into tally sheets in
Excel. The comments were stored separately in Word sheets. All primary observation forms
were archived; the accuracy of hand transfer of data into Excel was verified on a daily basis.

After the first week of observation additional column of “Majoring party” was added to the
tally sheet. It was the party the piece was about in majority. Without that all qualitative data
were to be alloted to all parties, whose representatives were quoted in the material, which
would make the qualitative analysis irrelevant.

3.3. Selling it to the media

On November 5th (Sunday) the press conference was organised in Batory Foundation to
present the first results of media monitoring project. Four tables were presented to the media:


http://www.tvp.pl/

1. What we see? The coverage of political issues connected with main political parties by
percentage of air time and numbers

2. Who speaks own voice? The comparison of political parties’ shares in the number and
time of P/Vs

3. Who is promoted? The comparison of political parties shares in headlines

4. What is the order? The comparison of political parties place in the news order

The journalists were also presented with some grossly unbalanced newscasts from local
Warsaw TVP news bulletin. Later the updated results of observations were e-mailed to
interested journalists twice and also put on Batory Foundation webpage. Media published
over 30 news items about media monitoring project, one of them in English (Poland
Monthly). The projects coordinator was invited to radio talk shows and TV news.

4. Monitoring results
Conclusions from quantative measures

The results shown in the tables below have to interpreted keeping in mind the fact that
percentage shares add to more than 100. For instance in the main TVP1 newscast
“Wiadomosci” there were 105 political news items during the observed period. Allocation of
them to political parties were as such: PiS (the main ruling party) — 80, PO (main oppostion
party) — 43, Samoobrona (junior ruling party) — 19, LPR (junior ruling party) — 25, LiD
(junior opposition party) - 23, local parties- 9, which adds up to 199. Why? Because in
majority of news items not only one party was referrred to and quoted in. Because of that the
sum of percent shares adds not to100, but to 188. Therefore the comparison of numbers is
more important than the numbers themselves.

Table 3

What we see?
Political parties shares in the TVP’s selected newscastes number of stories and their time

Wiadomos$ci| Panorama | Bialystok | Gdansk | Krakéw | Szczecin Warszawa
TVP1 TVP2 TVP3 TVP3 TVP3 TVP3 TVP3
pis % number 75 73 37 42 34 36 68
%time 78 74 39 42 43 41 76
PO % number 41 38 27 25 39 50 36
% time 43 39 27 26 44 48 30
% number 18 13 9 6 7 14 3
Samoobrona .
% time 23 16 7 6 10 15 5
LPR % number 24 18 10 21 7 10 7
% time 25 21 11 23 13 9 8
LiD % number 22 32 9 11 29 48 32
% time 23 35 8 10 32 51 29
% number 8 12 19 12 20 31 15
Lokalne -
% time 10 14 24 11 31 34 10

When you look at the position of the main ruling party, PiS, her share was the biggest one in
,Wiadomosci” and in ,,Panorama”, the main nationwide newscasts, which is explained by the
fact that naturally more attention is being paid to the activities of the ruling party.

But in Bialystok, where the mayor was from another party, PiS also had the biggest coverage.
The same was true for Gdansk and Cracow, which mayors where from parties other than PiS,
but PiS had there more coverage than the ruling parties, PO in Gdansk and LiD in Cracow. In
Warsaw, where PiS was ruling the town, the coverage for PiS was overwhelming.



Table 4

Who speaks with own voice?
Parties shares in TVP’s selected newscasts PIVs number and time

BT IS Biatystok Gdansk Krakéw Szczecin Warszawa

Pis % number 13 14 16 16 7 9 15

% time 21 31 29 27 16 18 28
PO % number 7 7 10 8 6 10 6

% time 12 6 15 10 15 17 9

% number 3 2 5 2 0 3 (]
'Samoobrona ,

% time 3 2 7 2 0 3 0

o 4
LPR % n_umber 5 3 3 1 2 2

% time 13 4 3 6 1 3 2
LiD % number 5 6 3 3 6 7 6

% time 12 4 3 5 9 10 8

% number 2 2 8 4 4 4 2
Lokalne -

% time 4 4 9 5 5 5 3

Observation time: 16.10.2006 — 25.11.2006; for Gdansk untill 11.11.2006. Percents sum up to 100.

Analyzing the data one can see that PiS politicians noty only dominated the P/Vs in all
monitored programms, but also talked longer than the others, which one can deduct from
division of number of P/Vs by the time of them. PiS had the highest P/Vs time factor in

Cracow and in

“Panorama”, news of TVP2. In “Wiadomosci” it was the modest 1,6. In

Warsaw, where the electoral fight for the mayor’s position was going on between PiS acting
president and PO candidate, PiS had three times more P/Vs than PO.

Tabela 5
Who is announced?
Parties shares in TVP’s selected newscasts headlines
Wiadomosci Panorama Biatystok Gdarisk Krakéw Szczecin Warszawa
Pis % number 81 81 33 64 38 52 88
%time 83 83 35 60 40 57 89
PO % number 37 38 17 27 38 52 36
% time 38 40 22 19 40 51 36
% number 16 16 8 6 0 14 8
'Samoobrona _
% time 19 19 8 5 0 20 9
LPR % number 29 19 17 30 5 5 8
% time 29 19 15 22 5 4 9
LiD % number 19 31 8 6 33 71 36
% time 21 34 1 5 35 64 36
% number 8 12 33 6 24 38 8
Lokalne
%time 10 16 18 5 26 42 7

Observation time: 16.10.2006 — 25.11.2006; for Gdansk untill 11.11.2006. Percentage does not sum up to 100.

PiS dominates the headlines all over the board, especially in Warsaw local TVP news and in
nationwide “Wiadomosci” and “Panorama”.




Tabela 6
What is the order?

Position of a story connected to a political party in TVP’s selected newscasts

PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
Wiadomosci 3 3 3 2 3 4
Panorama 3 3 3 3 3 2
TVP3 Biatystok 4 5 6 4 6 5
TVP3 Gdansk 4 5 4 4 6 5
TVP3 Krakéw 3 3 2 2 4 3
TVP3 Szczecin 3 3 3 3 3 4
TVP3 Warszawa 3 3 2 4 3 4

Observation time: 16.10.2006 — 25.11.2006; for Gdansk untill 11.11.2006

4.2. Results of qualitative measurements

Table 7 presents qualitative measures observation results for “Wiadomosci”, the main TVP
newsbulletin. They are alloted to “majoring party”. It was possible to pick it up in 79 out of
105 monitored stories (three quarters).

Table 7
Qualitative measures
The tone, level of detail, understanding, balance, up to date and manipulation
in stories with majoring party in TVP ,Wiadomosci”
Tone:
PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
General neutral neutral v. negative negative v. negative v. negative
Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |[Mat.No. % |Mat.No. % |Mat. No. %
v. negative| -2 1 4 0 0 1 100 2 25 1 100 2 100
negative| -1 5 22 0 0 0 0 3 37 0 0 0 0
Neutral| 0 11 48 3 100 0 0 3 37 0 0 0 0
Positive| 1 4 17 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
V. positive| 2 2 9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Sum 23 100 3 100 1 100 8 100 1 100 2 100
Level of detail:
PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
General Detailed Detailed In depth In depth Detailed In depth
Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % [Mat.No. %
Superficial| 1 3 13 1 33 0 0 0 0 0 0 0 0
Detailed| 2 17 74 1 33 0 0 4 50 1 100 1 50
In depth| 3 3 13 1 33 1 100 4 50 0 0 1 50
Sum 23 100 3 100 1 100 8 100 1 100 2 100




Understanding:

PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
Ogolna Medium Medium Medium High Medium Medium
Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat.No. % [Mat.No. %
Low| 1 4 17 1 33 0 0 0 0 0 0 0 0
Medium| 2 6 26 1 33 1 100 4 50 1 100 1 100
High| 3 13 57 1 33 0 0 4 50 0 0 0 0
Sum 23 100 3 100 1 100 8 100 1 100 1 100
Balance:
PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
General Medium High Medium Medium Low Medium
Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat.No. % [Mat.No. %
Low| 1 5 22 0 0 0 0 3 38 1 100 0 0
Medium | 2 11 48 1 33 1 100 2 25 0 0 2 100
High| 3 7 30 2 67 0 0 3 37 0 0 0 0
Sum 23 100 3 100 1 100 8 100 1 100 2 100
Up-to-date:
PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
General Yes Yes Yes Yes No Yes
Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat.No. % [Mat.No. %
No| 0 5 22 0 0 0 0 0 0 1 100 0 0
Yes| 1 18 78 3 100 1 100 8 100 0 0 2 100
Sum 23 100 3 100 1 100 8 100 1 100 2 100
Manipulation:
PiS PO Samoobrona LPR LiD Lokalne
General No No Yes Yes No No
Mat.No. % |Mat.No. % |Mat. No. % |Mat. No. % |Mat.No. % [Mat.No. %
No 15 68 2 67 0 0 4 50 1 100 2 100
Yes| 1 7 32 1 33 1 100 4 50 0 0 0 0
Sum 22 100 3 100 1 100 8 100 1 100 2 100

Observation time: 16.10.2006 — 25.11.2006;

4.3. Manipulations

Manipulations noted by observers were of special interest of the media, sensitive to such
heavy accusations. Omissions were treated as especially hidous form of manipulation,
because these were the cases when something was not reported on purpose, based on political
favouritism. In case of TVP it was the grave sin because of the overwhelming influence of
this medium over the viewers.

Observers also noted and reported unfair way of shooting different candidates, using wide
angles or short plans, applause or stable, monotonous pictures to support or lower the
politicians’ message. There were also cases of language manipulations, either supporting the
candidate with optimistic, vivid descriptions of his/her actions or reporting them with a
distance, using the “promises” language. Especially in Warsaw local TVP programme
numerous manipulations were noted, such as: no presence of parties other than PiS in the
headlines, derogatory comments by journalists, partisan choice of P/Vs, overexposition of
marginal events where the incumbent was present.




Among omissions there were cases in Warsaw, Bialystok and Szczecin of not reporting about
opposition candidates positions on important issues.

5. General conclusions

Batory Foundation monitoring of TVP main information programmes before 2006 local
elections proved that the ruling party (PiS) had a dominating presence in all nationwide news
bulletins and in majority of local ones. In the main news bulletin the ruling party was being
shown twice as fregent as the main opposition party and three times more than any other

party.

Explanation that those in power naturalny required more attention in the newscasts did not
hold water. It was true only nationwide; locally it was so only there where the power belonged
to PiS, as in Warsaw. In Bialystok, Cracow and Gdansk, where other parties were ruling, TVP
still gave the most attention to PiS, as if it was at the helm.

In the most persuasive form of message — direct P/V — the ruiling party also had the best
results, having at least twice more of them than any other party. PiS dominated headlines, too,
especially in local TVP program in Warsaw, where PiS P/Vs were by average three times
longer than P/Vs of the rival PO, the main opposition party.

Qualitative analysis said a lot about the attitude of the main news bulletin “Wiadomosci”
toward political parties: PiS was presented there mostly neutral but often unbalanced, PO was
covered neutral and balanced, while the other parties, both from coalition and opposition alike
— critically and unbalanced.

The monitoring results set up a good base for public discussion about the fulfillment of public
medium duties by TVP at the time ef elections.

Project’s coordinator

Andrzej Krajewski
Warsaw, March 12, 2007



