
Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, dlaczego sąd wydał sprzeczne 
decyzje w sprawie "Rzeczpospolitej" 
 

Czy sąd złamał konstytucję 
 
Warszawski sąd wydał dwie sprzeczne decyzje w sprawie "Rz". 
Uzasadnienie pierwszej, w której sąd nie zgodził się na zakaz pisania o 
kontrowersyjnym biznesmenie, ma trzy i pół strony (publikujemy 
pierwszą stronę). Uzasadnienie drugiej decyzji, w której sąd zakazuje 
nam pisania, zmieściło się w 13 wierszach (publikujemy w całości) 
 
- Zabranianie gazetom pisania o kimś jest, moim zdaniem, sprzeczne z 
konstytucyjnym zakazem wprowadzania cenzury prewencyjnej - 
jednoznacznie ocenia prof. Andrzej Zoll, rzecznik praw obywatelskich. 
 
 Nasza wczorajsza informacja o zakazie publikowania informacji o człowieku 
zamieszanym w aferę PZU, który wydał warszawski Sąd Okręgowy wywołała 
burzę. Kontrolę w wydziale, który wydał dwie sprzeczne decyzje w sprawie 
"Rzeczpospolitej" zapowiedziało Ministerstwo Sprawiedliwości. 
 
 Wczoraj również redakcja "Rz" odwołała się od decyzji sądu do Sądu 
Apelacyjnego w Warszawie. 
 
 Decyzja sądu zabraniająca "Rz" publikowania informacji o człowieku 
zamieszanym w aferę PZU zaniepokoiła rzecznika praw obywatelskich. - Tak 
sformułowany zakaz, że nie wolno o kimś w ogóle pisać w określonej 
gazecie, jest moim zdaniem sprzeczny z konstytucyjnym zakazem 
wprowadzania cenzury prewencyjnej - mówi prof. Andrzej Zoll. - A to jest 
forma cenzury prewencyjnej. 
 
 Prof. Zoll zapowiedział, że zwróci się do Sądu Okręgowego w Warszawie o 
udostępnienie akt sprawy. 
 
 Okoliczności wydania postanowienia bada już Ministerstwo 
Sprawiedliwości. - Na razie znam tylko publikację. Poleciłem zbadać 
sprawę, by dowiedzieć się, co się działo w tym postępowaniu, skoro były 
dwa orzeczenia - powiedział "Rz" Tadeusz Wołek, wiceminister 
sprawiedliwości nadzorujący sądy powszechne. Wiceminister podkreślił 
jednocześnie, że ministerstwo nie może wpływać na merytoryczne 
rozstrzygnięcia niezawisłych sądów. 
 
 - Czy to oznacza, że Ministerstwo Sprawiedliwości będzie się spokojnie 
przyglądać niekonstytucyjnym rozstrzygnięciom sądów wprowadzających 
według własnego uznania cenzurę prewencyjną w mediach? - zapytaliśmy. 
 
 - Nie możemy ingerować w pojedyncze rozstrzygnięcia sądów 
rozpoznających wnioski stron, ale możemy się przyjrzeć zjawisku i 



ewentualnie dążyć do zmiany przepisów lub sprawdzenia ich zgodności z 
konstytucją - wyjaśnił wiceminister Wołek. 
 
 Sędzia Krystyna Dymek, przewodnicząca IV Wydziału Cywilnego Sądu 
Okręgowego w Warszawie, który wydał dwie różne decyzje, powiedziała "Rz", 
że nie może interweniować w sprawie sprzecznych orzeczeń sędziów ze 
swojego wydziału. - Zdarza się, że sprawy złożone dwukrotnie, trafiają do 
różnych sędziów. U nas nie ma rejestracji komputerowej, żeby można było to 
sprawdzić - powiedziała "Rz". - Zdarza się nawet, że dwa razy orzeczone 
bywają rozwody tych samych osób. 
 
 - To chyba nienajlepsze dla wizerunku pani wydziału, że dwaj sędziowie 
wydali sprzeczne decyzje w tej samej sprawie? 
 
 - Każdy sędzia kieruje się własną oceną zdarzeń. 
 
 - Czy sądy powinny sięgać po tak drastyczne środki przeciw dziennikarzom? 
 
 - Każda sprawa wymaga indywidualnego podejścia. Przyjrzę się 
postanowieniu w sprawie "Rzeczpospolitej". Ale nie mogę go zmienić, bo 
sędziowie są niezawiśli - stwierdziła sędzia Dymek. 
 
 Postanowienia sądu nie chce komentować sędzia Krzysztof Strzelczyk, 
wiceprzewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa. - Tego typu decyzje 
powinno się podejmować z ogromną ostrożnością - mówi. - Strona może 
zaskarżyć decyzję i sąd drugiej instancji oceni, czy zakaz był słuszny. 
 
 Decyzją sądu jest oburzony prof. Andrzej Rzepliński z Helsińskiej Fundacji 
Praw Człowieka, który zajmuje się przypadkami naruszania wolności słowa 
w naszym kraju. 
 
 - To orzeczenie jest kuriozalne. Jeżeli dziennikarze nie mogą pisać o takich 
sprawach, to o czym mogą? Może w ogóle lepiej zlikwidować wolną prasę? - 
irytuje się Rzepliński. - Człowiek o podejrzanej reputacji wodzi za nos organy 
władzy i dopuszcza się ataku na wolność słowa. To nieprawdopodobne. 
 
 Zdaniem prof. Andrzeja Rzeplińskiego potrzebna jest zmiana przepisów, tak 
by sądy musiały rozpoznawać podobne sprawy w ekspresowym trybie, np. w 
ciągu kilku dni. - Wówczas publikacja byłaby zatrzymywana na bardzo krótki 
czas, a nie na lata - tłumaczy Rzepliński. - Podobne rozwiązanie znajduje się 
w ordynacjach wyborczych. 
 
 Zakaz publikacji informacji o człowieku zamieszanym w aferę PZU wydał 17 
listopada Sąd Okręgowy w Warszawie. Sprawa ma związek z publikacją "Rz" 
z 13 października - "Tajne konta szefów PZU". Ujawniliśmy wówczas, w jaki 
sposób pieniądze wyprowadzone z PZU trafiły na tajne i nielegalne konta 
należące m. in. do Władysława Jamrożego i Grzegorza Wieczerzaka, 
zakładane w rajach podatkowych. Z powodu decyzji sądu, o człowieku, który 
był negatywnym bohaterem tekstu nie możemy napisać jakiejkolwiek 



informacji, nawet jego imienia i nazwiska. Sąd zabronił nam pisania na jego 
temat na czas trwania procesu, czyli w praktyce na kilka lat. 
 
 Okoliczności wydania decyzji są zadziwiające, bowiem sąd wydał dwie 
decyzje w sprawie "Rz". 29 października oddalił wniosek bohatera tekstu 
"Rz". Ale 17 listopada w tym samym Wydziale Cywilnym warszawskiego 
Sądu Okręgowego zapadła decyzja, żeby zakazać "Rz" publikacji na jego 
temat. Uzasadnienie pierwszego postanowienia ma trzy i pół strony. Drugie, 
zakazujące publikacji, zmieściło się w 13 wierszach. 
 
 Decyzja sądu, oprócz "Rz" dotyczy anglojęzycznego miesięcznika "Poland 
Monthly" i dziennikarza Prestona Smitha, który współpracował z "Rz" przy 
powstawaniu tekstu. 
 
Bertold Kittel, AST, A.M. 


